Ohjatun harjoittelun merkitys ammatillisessa kasvussa
Keywords:
ohjattu harjoittelu, opettajankoulutus, ammatillinen kasvu ja koulutusAbstract
Opettajan ammattiin kouluttautumiseen sisältyy ohjattua harjoittelua. Ohjaajat ovat opettajankouluttajia ja koulujen opettajia. Ohjauksella pyritään ammatilliseen kasvuun, mikä on varsin vaativa tavoite. Miten sellaiseen haasteeseen voisi vastata? Artikkelissa tarkastellaan ohjattua opetusharjoittelua yksilön ja ympäristön välisenä ammatillisena vuorovaikutuksena. Tutkimuksen aineistona on opettajaohjaajien (N=32) tuottamat kirjoitelmat. Analysoimalla heidän ohjauskäsityksiään jäsennetään ohjatun harjoittelun merkitystä ammatilliselle kasvulle. Ohjauskäsityksistä hahmottui kaksi ammatillisen kasvun ohjaamisen pääulottuvuutta: (i) tietoinen ajattelu ja (ii) yhteisöllisyys.
Section
Tiedeartikkelit
Published
2017-07-01
How to Cite
Martikainen, T., & Sivenius, A. (2017). Ohjatun harjoittelun merkitys ammatillisessa kasvussa. Journal of Professional and Vocational Education, 19(2), 50–59. Retrieved from https://journal.fi/akakk/article/view/84797