Miten sinä haluaisit osaamisesi osoittaa?

Henkilökohtaistetun opintopolun toteutuminen Ammatillisen opettajakorkeakoulun opetusharjoittelussa Oulun ammattikorkeakoulussa

Authors

  • Iiris Happo Oulun ammattikorkeakoulu
  • Sirpa Perunka Oulun ammattikorkeakoulu

Keywords:

osaamisperusteisuus, henkilökohtaistaminen, ammatillinen opettajankoulutus, osallisuus

Abstract

Osaamista on monenlaista ja niin on sen osoittamisen tapojakin. Olennaista osaamisperusteisuudessa on saada yksilön osaaminen näkyväksi ja todennetuksi. Osaamisperusteisessa koulutuksessa mahdollistetaan osaamisen yksilöllinen kehittäminen ja osoittaminen henkilökohtaistetun opintopolun mukaisesti. Artikkeli kuvaa osaamisperusteisen opetusharjoittelun henkilökohtaistamista lukuvuonna 2014–2015 Oulun ammattikorkeakoulun Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Artikkelissa kuvattuun henkilökohtaistetun opetusharjoittelun toteuttamiseen osallistui 14 opettajaopiskelijaa, jotka ohjatusti suunnittelivat ja toteuttivat henkilökohtaista opintosuunnitelmaansa. Opetusharjoittelun ohjauksessa vahvistettiin opettajaopiskelijoiden osallisuutta, mikä on yksi tärkeimmistä osaamisperusteisen koulutuksen periaatteista. Lisäämällä opettajaopiskelijoiden vastuuta ja vapautta omien opintojensa suunnitteluun ja toteuttamiseen he saivat mahdollisuuden edetä oman aikataulunsa mukaisesti ja kehittää ja osoittaa osaamistaan juuri heille sopivalla tavalla. Artikkeli kuvaa opettajaopiskelijoiden etenemistä opetusharjoitteluprosessin eri vaiheissa. Osaamisperusteisen opetusharjoittelun toteutumisesta muodostettiin malli, joka kuvaa prosessin etenemisen eri vaiheineen sekä opettajaopiskelijoiden ja tuutoreiden roolit prosessin eri vaiheissa.
Section
Tiedeartikkelit

Published

2016-07-01

How to Cite

Happo, I., & Perunka, S. (2016). Miten sinä haluaisit osaamisesi osoittaa? Henkilökohtaistetun opintopolun toteutuminen Ammatillisen opettajakorkeakoulun opetusharjoittelussa Oulun ammattikorkeakoulussa. Journal of Professional and Vocational Education, 18(2), 54–72. Retrieved from https://journal.fi/akakk/article/view/88239