Oma kertomus elää muuttuvassa maailmassa – Kokemuksia autobiografisesta opettajatutkimuksesta
Keywords:
Autobiografia, omaelämäkerrallinen tutkimusote, ammatillinen oppiminen ja kasvu, opettajatutkimusAbstract
Tässä artikkelissa keskustelemme omaelämäkerrallisen tutkimuksen kokemuksista. Omaelämäkerralliset väitöstutkimuksemme kohdistuivat opettajan pitkäkestoiseen ammatilliseen oppimiseen ja kasvuun. Aihepiiriä on käsitelty kasvatustieteissä vähän, vaikka työssä oppimisen tutkimuksessa on pyritty korostamaan yksilön subjektiutta, persoonallisia kokemuksia ja identiteettityötä. Artikkeli tarjoaa keskeisiä lähtökohtia omaelämäkerrallisesta tutkimuksesta kiinnostuneille. Se nostaa esiin omaelämäkerrallisen tutkimuksen etuja ja haasteita. Tutkimustemme omaelämäkerrallinen lähestymistapa mahdollisti pitkäkestoisen ja kokonaisvaltaisen tarkastelun, joka kehitti opettajan kriittistä refleksiivisyyttä. Itseymmärryksen paljastava kertominen edellyttää kuulijoita. Tutkimusten tuloksena oli parempi ymmärrys oman opettajuuden kehittymisestä. Monista samanlaisista kokemuksista huolimatta yhteinen omaelämäkerrallinen pohdinta tuo esiin erilaisuutta. Haasteellinen tutkimusmatka omaan itseen on jokaisella omanlainen. Omaelämäkerrallisen lähestymistavan kiistattomana etuna onkin mahdollisuus konstruoida oma, toisista poikkeava tarina, joka ei noudata yleistä mallikertomusta.
Section
Tiedeartikkelit
Published
2016-04-15
How to Cite
Johnson, E., & Kivioja, L. (2016). Oma kertomus elää muuttuvassa maailmassa – Kokemuksia autobiografisesta opettajatutkimuksesta. Journal of Professional and Vocational Education, 18(1), 62–71. Retrieved from https://journal.fi/akakk/article/view/88250