Työura kertomuksena

Lectio KT, erikoissuunnittelija Liisa Marttilan väitöskirjan tarkastustilaisuudesta 5.6.2015 Tampereen yliopistossa

Authors

  • Liisa Marttila

Keywords:

opettajuus, työura, kerronnallinen tutkimus, ammattikorkeakoulut

Abstract

Väitöstutkimuksessa Ura kerronnallisena työnä – Ammattikorkeakoulun opettajat kertojina tutkitaan kerronnallista työtä ammattikorkeakoulun opettajien urakertomuksissa. Kertomisen tapahtumaan sisältyy aina erilaisia kulttuurisia odotuksia. Sitä, miten erilaisia kerronnan tapoja valitaan, sovelletaan tai tietoisesti rikotaan, nimitetään kerronnalliseksi työksi. Kerronnallinen työ tapahtuu aina kerronnallisessa ympäristössä, joka osaltaan määrittää, mitkä asiat ovat kulloinkin relevantteja ja miten niistä on suotavaa kertoa. Tutkimusaineisto koostuu urahaastatteluista (n=13). Haastateltavat ovat eri-ikäisiä opettajia kolmesta ammattikorkeakoulusta, kahdelta alalta. Haastatteluista rakennetaan urakertomuksia, joiden pohjalta analysoidaan, millaista kerronnallista työtä ammattikorkeakoulun opettajat tekevät kertoessaan urastaan. Tulokset osoittavat, että urakerronnassa kertojasta rakentuu aktiivinen hahmo, jolla on viime kädessä valta vastuu omasta urastaan. Omaa ammatillista mennyttä, nykyisyyttä ja tulevaa pyritään urakerronnan kautta sitomaan yhteen opettajuuden ja ammattikorkeakouluorganisaation kannalta relevanteilla tavoilla. Tärkeintä ei ole se, että ura kuvattaisiin mahdollisimman menestyksekkäänä. Sen sijaan uran käänteet tehdyt valinnat tulee perustella siten, ettei kuulijalla ole tarvetta kyseenalaistaa kertojan pätevyyttä ammattikorkeakoulun opettajana tai vastuullisena uratoimijana. Tutkimus nivoutuu kulttuurisen työelämäntutkimuksen ja kerronnallisen uratutkimuksen perinteisiin.

Section
Ajankohtaista

Published

2016-04-15

How to Cite

Marttila, L. (2016). Työura kertomuksena: Lectio KT, erikoissuunnittelija Liisa Marttilan väitöskirjan tarkastustilaisuudesta 5.6.2015 Tampereen yliopistossa. Journal of Professional and Vocational Education, 18(1), 83–88. Retrieved from https://journal.fi/akakk/article/view/88256