Kehittävä kulttuurienvälisyys ammatillisen koulutuksen haasteena ja mahdollisuutena

Kirjoittajat

  • Marianne Teräs

Avainsanat:

kulttuurien kohtaaminen, maahanmuuttajaopiskelijat, kulttuuriset käytännöt

Abstrakti

Eri kulttuuri- ja kielitaustaisten opiskelijoiden määrä ammatillisessa koulutuksessa on noussut tasaisesti. Artikkelin tarkoituksena on esitellä lähestymistapoja kulttuurisiin kohtaamisiin ja tarkastella maahanmuuttajaopiskelijoiden ja heidän opettajiensa keskusteluaineistoa koulutuksen kehittämiseksi. Tätä prosessia kuvataan välineistön ja kulttuurienvälisyyden käsitteiden avulla ja kutsutaan kehittäväksi
kulttuurienvälisyydeksi. Siinä erilaiset kulttuuriset käytännöt otetaan tietoisen tarkastelun kohteeksi ja käytetään uusien ideoiden ponnahduslautana. Keskustelijat tunnistivat, vertailivat, kyseenalaistivat ja
neuvottelivat erilaisista kulttuurisista välineistä. Vuorovaikutteinen, vastavuoroinen ja jakava keskustelu voi tarjota ammatillisille toimijoille hedelmällisen tavan kulttuurisiin kohtaamisiin, haasteena on löytää
uskallusta ja aikaa kulttuuriselle pohdinnalle arjen keskellä.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2015-06-01

Viittaaminen

Teräs, M. (2015). Kehittävä kulttuurienvälisyys ammatillisen koulutuksen haasteena ja mahdollisuutena. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 17(e), 41–54. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/102544