Tiedon luomiseen perustuvalla oppimisella rakennusalan tulevaisuuden osaajia?

Kirjoittajat

  • Alpo Salmisto

Avainsanat:

rakennusalan yliopistokoulutus, osaamistarpeet, koulutuksen kehittäminen, tiedon luominen, tutkiva oppiminen, construction higher education, competencies, education development, knowledge creation, inquiry learning

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan rakennustekniikan yliopistokoulutuksen kehitystarpeita ja rakennusalan tulevaisuuden osaamistarpeita tutkivan oppimisen ja opetusmenetelmien kehittämisen näkökulmasta. Artikkeli on kirjallisuuskatsaus, jossa aineistona on rakennustekniikan yliopisto-opetuksesta ja alan osaamistarpeista julkaistuja referee-artikkeleita sekä yleisemmin elinkeinoelämän ja teknillisen korkeakoulutuksen kehittämistä ja osaamistarpeita määrittäviä julkaisuja. Aineistoa analysoidaan tutkivan oppimisen ja yleisten oppimiskäsitysten pohjalta. Opetusmenetelmällinen lähestymistapa valittiin tutkimuksen näkökulmaksi, koska tekniikan korkeakoulutuksen keskeisimmät kehitystarpeet liittyvät opetusmenetelmien kehittämiseen ja opiskelijalähtöisyyteen, eivät niinkään oppisisältöihin. Rakennusalan keskeisimmät osaamistarpeet, joita nykyinen tekniikan korkeakoulutus ei riittävästi tue, ovat poikkitieteellisyys-, yhteistoiminnallisuus- ja ryhmätyötaidot, oppimiseen ja metakognitiivisiin taitoihin liittyvä osaaminen sekä rakennusinsinöörin ammatillinen osaaminen. Tutkiva oppiminen tukee näitä osaamistarpeita sekä edistää myös asiasisältöjen oppimista. Kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hyödyntää rakennusalan yliopisto-opetuksen kehittämisessä sekä tekniikan alan opetuksen kehittämiseen liittyvän tutkimuksen suuntaamisessa.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-03-01

Viittaaminen

Salmisto, A. (2022). Tiedon luomiseen perustuvalla oppimisella rakennusalan tulevaisuuden osaajia?. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 15(1), 47–68. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113867