Ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijat oppimassa työtä yhdessä

Kirjoittajat

  • Marianne Teräs
  • Erja Nuutinen

Abstrakti

Väestön ikääntyminen ja suun terveydentilan muutokset haastavat suunterveydenhuollon palvelujen kehittämiseen. Tämä puolestaan vaikuttaa ammattiryhmien koulutukseen, koska yhteiskunnalliset muutokset haastavat ammatillisen koulutuksen kehittämiseen. Tarkastelemme muutosta ja koulutuksen kehittämistä artikkelissamme suuhygienisti- ja hammaslääkärikoulutuksen näkökulmista. Aineistona käytämme potilaan hoitojaksoon liittyvää videoaineistoa sekä hoitoon liittyviä dokumentteja. Analysoimme aineistoa käsikirjoituksen sekä tilan ja paikan käsitteiden avulla. Tulostemme mukaan uusi toimintamalli haastoi aiemman tavan tehdä työtä ja vaati uudenlaisen työn ja toiminnan käsikirjoituksen kirjoittamista. Se edellytti myös tilan ja ajan kohdentamista uudella tavalla. Usein kehitettäessä työtä aiempi ja uusi toimintatapa alkavat kilpailla keskenään tai elävät rinnakkain, mikä niin kehittämistyössä kuin koulutuksessakin olisi hyvä ottaa huomioon.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-03-01

Viittaaminen

Teräs, M., & Nuutinen, E. (2022). Ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijat oppimassa työtä yhdessä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 12(2), 55–67. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/114701