Alanvaihtoaikeiden yhteys erillisyyden ja merkityksellisyyden kokemuksiin
Avainsanat:
ammatillinen koulutus, ammatinvaihto, mielekkyys, eksistenssi, eristys, sosiaaliset suhteetAbstrakti
Tämä tutkimus selvitti psykologis-eksistentiaalisten tekijöiden yhteyttä ammatillisten opiskelijoiden alanvaihtoaikeisiin. Alanvaihtoaikeet ovat olennaisia sekä suomalaisen yhteiskunnan että opiskelijoiden elämänkulun kannalta, mutta psykologisia tekijöitä niiden taustalla on tutkittu vain vähän. Tutkimuksessa käsiteltiin opiskelijoiden erillisyyden ja merkityksellisyyden kokemuksia, ja käytetty aineisto perustui vuoden 2019 Amisbarometriin (lomakevastaukset 8 057 ammatilliselta opiskelijalta). Erillisyyttä kuvaavat muuttujat muodostettiin eksploratiivisen faktorianalyysin perusteella. Erillisyyden ja merkityksellisyyden kokemusten yhteyttä alanvaihtoaikeisiin tutkittiin logistisen regressioanalyysin avulla erikseen naisilla ja miehillä. Tulokset viittaavat siihen, että erillisyyden kokemus sekä lähisuhteiden, opiskeluyhteisön että eksistentiaalisella tasolla on merkitsevästi yhteydessä alanvaihtoaikeisiin. Tulosten perusteella ammatillisten opiskelijoiden erillisyyden kokemusten tunnistaminen on tärkeää, sillä se syventää ymmärrystä elämänkulkuun merkittävällä tavalla vaikuttavista alanvaihtoaikeista. Tuloksia voidaan hyödyntää yksilön tarpeet ja resurssit holistisemmin huomioivan ohjausotteen kehitystyössä, jossa arvopohjaiset ja eksistentiaalisesti orientoituneet teemat ovat mukana.