Resource-dependent RDI?
Regional resource environments influencing the Finnish Universities of Applied Sciences’ Research, Development and Innovation Activities in 2011–2012
Avainsanat:
TKI, koulutus, integrointi, ammattikorkeakoulut, resurssiriippuvuusteoriaAbstrakti
Artikkeli käsittelee alueellisen resurssiympäristön vaikutuksia Suomen ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan (TKI). Empiirisenä aineistona hyödynnetään ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan arvioinnissa vuosina 2011–2012 kerättyjä itsearviointeja sekä TKI-toiminnan rahoituksesta kertovaa tilastoaineistoa koko ammattikorkeakoulupopulaation osalta, joita analysoidaan resurssiriippuvuusteoriaa hyödyntäen. Koko ammattikorkeakoulukentän käsittävä tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen: Kuinka alueellinen resurssien saatavuus vaikutti ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan luonteeseen eri oppilaitoksissa vuosina 2011–2012. Artikkeli osoittaa, että alueellinen ulottuvuus vaikutti merkittävästi ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan luonteeseen 2010-luvun alkupuolella. Tutkimus nostaa esiin kaksi mahdollista reittiä, joista monet ammattikorkeakoulut valitsivat. Oppilaitokset joko hyödynsivät merkittävästi opettajakuntaa TKI-toiminnassa sekä integroivat koulutuksen ja TKI-toiminnan läheisesti yhteen tai hankkivat merkittävästi ulkoista rahoitusta ja päätoimista TKI-työvoimaa tehtävän suorittamiseksi. Vahvasti toisistaan eroavat alueelliset kontekstit asettivat paineita korkeakoulujen ohjaukselle.