Monitieteinen työelämäprojekti työelämätaitojen oppimisen edistäjänä

opiskelijoiden ja työelämän edustajien kokemuksia

Kirjoittajat

  • Riikka Malinen Niilo Mäki Instituutti
  • Anne Virtanen Jyväskylän yliopisto
  • Miika Marttunen Jyväskylän yliopisto

Avainsanat:

työelämätaidot, projektioppiminen, monitieteiset opinnot, oppiminen, työelämä, opiskelija, yliopistokoulutus

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden työelämätaitojen oppimista ja oppimisen tapoja Monitieteinen työelämäprojekti -kurssin aikana sekä opiskelijoiden että työelämän edustajien näkökulmista. Tutkimuksessa 15 opiskelijaa neljästä eri aloja edustavasta tiimistä ja neljä näille tiimeille asiakkaana toiminutta työelämän edustajaa arvioivat opiskelijoiden työelämätaitojen oppimista opintokokonaisuuden aikana sekä opiskelijoiden oppimisprosessin luonnetta. Aineisto kerättiin haastattelemalla sekä opiskelijoita että työelämän edustajia, ja se analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Molempien kohderyhmien mukaan opiskelijat oppivat opintokokonaisuuden aikana taitoja toimia yhteistyössä eri alojen ihmisten kanssa sekä projektityön tekemiseen liittyviä taitoja. Opiskelijat itse painottivat sitä, että heidän aiempien opintojensa aikana kertynyt asiantuntijuutensa konkretisoitui ja syveni opintojen aikana. Työelämän edustajat näkivät opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymisen olevan vielä alkuvaiheessa ja heidän mukaansa opiskelijoiden valttikorttina nyt ja tulevaisuudessa on erityisesti yliopistokoulutuksen tuottama osaaminen. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan koulutuksen järjestäjän näkökulmasta pedagogisen kehittämistyön tueksi.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2024-07-19

Viittaaminen

Malinen, R., Virtanen, A., & Marttunen, M. (2024). Monitieteinen työelämäprojekti työelämätaitojen oppimisen edistäjänä: opiskelijoiden ja työelämän edustajien kokemuksia. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(2), 72–93. https://doi.org/10.54329/akakk.146287