Sivistys, talous ja ammattikasvatuksen uudistus
Avainsanat:
ammattikasvatusuudistus, koulutuksen taloustiede, oppimisperusteisuus, pedagoginen teoria, sivistysAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan viime vuosien aikana toteutettua ammatillisen koulutuksen uudistusta. Uudistusta analysoidaan niin koulutuksen taloustieteen kuin pedagogisen teoriaperinteen ja käsitteistön näkökulmasta. Esitämme, että uudistuksen ymmärtämisen ja arvioimisen kannalta on ensinnäkin tärkeää hahmottaa uudistusta ohjaavat talouspoliittiset linjaukset. Nämä kiteytyvät kasvuhakuisen talouskuripolitiikan opissa, jonka takia ammatillisen koulutuksen uudistusta voi luonnehtia rahoitusvetoiseksi ja tuottavuuskeskeiseksi. Uudistuksen yleiset tavoitteet ovatkin lisätä ammattikoulutuksen ja työvoiman tuottavuutta sekä, lisäksi tai ennen kaikkea, vähentää koulutuksen kustannuksia. Uudistusta ohjaa siis voimallisesti tehokkuusperiaate. Esitämme lisäksi, että uudistuksen rahoitusvetoisuudella on väistämättä perustavia seurauksia niin ammatillisen koulutuksen pedagogisille käytänteille kuin koulutukselle asetetuille tavoitteille ja päämäärille. Käytänteitä ja päämääriä arvioidaan osaamisperusteisuuden käsitteen kautta suhteessa pedagogiseen käsitteistöön ja teoriaan. Ensimmäisessä suhteessa muutos näkyy siten, että koulutuksessa on väistämättä siirryttävä suosimaan opiskelijoiden itseohjautuvuutta korostavia malleja ja jälkimmäisessä sitä, että koulutuksen sisällöt kapeutuvat lyhytnäköistä työmarkkinanäkökulmaa suosiviksi. Pyrimme osoittamaan, että näissä molemmissa suhteissa uudistuksen mahdolliset tai todennäköiset seuraukset ovat tavoitteisiinsa nähden käänteisiä.
Osasto
Tiedeartikkelit
Julkaistu
2019-10-15
Viittaaminen
Kontio, K., Pikkarainen, E., & Mathlin, V.-M. (2019). Sivistys, talous ja ammattikasvatuksen uudistus. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 21(3), 9–24. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/87498