Maahanmuuttotaustaiset nuoret koulutuksen siirtymissä: Viranomaisten ja nuorten näkökulmat
Avainsanat:
koulutuksen siirtymävaiheet, maahanmuuttotaustaiset nuoret, siirtymäjännitteetAbstrakti
Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn
Artikkelissa tarkastellaan maahanmuuttotaustaisten nuorten koulutuksellista nivelvaihetta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset siirtymätekijät edistävät tai estävät nuorten pääsyä erityisesti perusasteelta toiselle asteelle. Tutkimuksen aineiston muodostivat maahanmuuttotaustaisten nuorten haastattelut sekä heidän kanssaan työtä tekevien viranomaisten laadullinen kysely ja haastattelut. Tutkimus osoittaa, että koulutussiirtymät ovat muuttuneet moninaisiksi ja että niihin on sidoksissa kolmenlaisia tekijöitä: nuoreen itseensä, nuoren yhteisöihin ja yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin liittyvät tekijät. Viranomaiset toistelivat kielitaidon ja nuoren motivaation ja osaamisen merkitystä sekä yhteiskunnan palvelujen kohdentamista, nuoret taas toivat esiin ystävien ja perheiden merkityksen. Tulokset korostavat yhteistyötä viranomaisten, kotien ja nuorten välillä, jotta nuoria voitaisiin tukea heidän elämänsä erityisvaiheessa, sen sujuvoittamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.