Positiivisen psykologian interventioiden vaikutukset peruskouluikäisten oppilaiden henkiseen hyvinvointiin: Meta-analyysi

Kirjoittajat

Avainsanat:

interventio, henkinen hyvinvointi, meta-analyysi, peruskoulu, positiivinen psykologia

Abstrakti

Tämä meta-analyysi keskittyy selvittämään, miten peruskoulutasolla toteutetut positiivisen psykologian interventiot ovat kansainvälisen tutkimuksen perusteella vaikuttaneet oppilaiden henkiseen hyvinvointiin. Asiaa tarkastellaan positiivisen psykologian piiriin kuuluvien PERMA-teorian ja luonteen-vahvuuksien näkökulmista, koska analyyseihin sisällytetyissä interventioissa oppilaiden hyvinvointia tuettiin PERMA-teorian osatekijöiden, luonteenvahvuuksien tai molempien avulla. Tutkimukseen valikoitui yhteensä 22 interventiotutkimusta. Meta-analyysien perusteella positiivisen psykologian interventiot
voivat parantaa oppilaiden henkistä hyvinvointia ja koulutyöhön sitoutumista. Efektikoot vaihtelivat hyvin pienistä pieniin. Suurimmat efektikoot tulivat sitoutumisesta ja toiveikkuudesta. Alaryhmäanalyysien selkein tulos oli, että oppitunti-interventiot näyttivät toimivan itsenäiseen kirjoittamiseen perustuvia interventioita paremmin. Positiivisen psykologian interventioiden vaikutuksesta oppilaiden henkiseen hyvinvointiin tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta luotettavampien päätelmien tekemiseksi. Tämä meta-analyysi kuvaa suomalaisille ammattikasvattajille toteutuneita interventioita, ja tulosten perusteella opettajia suositellaan harkitsemaan positiivisen psykologian sisällyttämistä opetukseen oppilaiden henkisen hyvinvoinnin ja koulutyöhön sitoutumisen kehittämiseksi.

Osasto
Katsauksia

Julkaistu

2024-10-18

Viittaaminen

Jysmä, E. (2024). Positiivisen psykologian interventioiden vaikutukset peruskouluikäisten oppilaiden henkiseen hyvinvointiin: Meta-analyysi. Kasvatus, 55(4), 416–433. https://doi.org/10.33348/kvt.148840