Dekontekstualisaation lyhyt historia

Kirjoittajat

  • Hannu Simola Helsingin yliopisto

Avainsanat:

dekontekstualisaatio, retrospektiivi, luokkahuonetodellisuus, opettajankoulutus, mahdollisen sosiologia

Abstrakti

Käsitehirviö ”koulun dekontekstualisaatio”, jonka voisi kenties suomentaa ”koulun toimintaympäristön katoamiseksi”, oli keskeinen lopputulema väitöskirjassani (Simola 1995). Sen synty on tarina siitä, miten keksinnöt syntyvät tieteellisessä työssä. Se taas, miten dekontekstualisaatiolle kävi kasvatustieteen kentällä, on toinen tarina. Tässä tarkastelenkumpaakin. Otsikon ”historia” on pikemminkin ”his story” kuin kattava selonteko. Sellaisena tästä saattaa kuitenkin olla enempi huvia ja hyötyä asiasta kiinnostuneille?

Osasto
Artikkeleita

Julkaistu

2021-11-25 — Päivitetty 2022-06-28

Versiot

Viittaaminen

Simola, H. (2022). Dekontekstualisaation lyhyt historia. Kasvatus, 52(4), 380–387. https://doi.org/10.33348/kvt.112371 (Original work published 25. marraskuuta 2021)