Dekontekstualisaation lyhyt historia
Nyckelord:
dekontekstualisaatio, retrospektiivi, luokkahuonetodellisuus, opettajankoulutus, mahdollisen sosiologiaAbstract
Käsitehirviö ”koulun dekontekstualisaatio”, jonka voisi kenties suomentaa ”koulun toimintaympäristön katoamiseksi”, oli keskeinen lopputulema väitöskirjassani (Simola 1995). Sen synty on tarina siitä, miten keksinnöt syntyvät tieteellisessä työssä. Se taas, miten dekontekstualisaatiolle kävi kasvatustieteen kentällä, on toinen tarina. Tässä tarkastelenkumpaakin. Otsikon ”historia” on pikemminkin ”his story” kuin kattava selonteko. Sellaisena tästä saattaa kuitenkin olla enempi huvia ja hyötyä asiasta kiinnostuneille?
Sektion
Artikkeleita
Publicerad
2021-11-25 — Uppdaterad 2022-06-28
Versioner
- 2022-06-28 (2)
- 2021-11-25 (1)
Referera så här
Simola, H. (2022). Dekontekstualisaation lyhyt historia. Kasvatus, 52(4), 380–387. https://doi.org/10.33348/kvt.112371 (Original work published 25 november 2021)