Erotilanteet varhaiskasvatuksen aloituksessa – Miten aikuinen kohtaa itkevän lapsen?

Författare

Nyckelord:

taaperoikäiset, siirtymät, varhaiskasvatus, eroaminen, itkeminen

Abstract

Varhaiskasvatuksen aloitus on monelle pienelle lapselle elämän ensimmäinen vanhemmasta tai huoltajasta eroamisen kokemus, johon liittyy intensiteetiltään voimakkaita tunneilmauksia kuten itkemistä. Aikaisemmissa tutkimuksissa erotilanteisiin liittyvää itkemistä on tarkasteltu lähinnä psykologisena eroahdistuksen tunteena, eikä itkevän lapsen kohtaamisen rakentumiseen vuorovaikutuksessa ole kiinnitetty huomiota. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme erotilanteita mikrovuorovaikutuksen näkökulmasta soveltaen keskustelunanalyysin menetelmää. Kysymme, miten aikuinen kohtaa itkevän lapsen erotilanteessa, kun vanhempi on juuri poistunut. Tutkimuksemme osoittaa, että itkevän lapsen kohtaaminen rakentuu erotilanteissa moninaisin kielellisin ja kehollisin keinoin. Tunnistimme kaksi erilaista, vuorovaikutuksessa kerroksellisesti ja vuorottain rakentuvaa kohtaamisen käytäntöä, 1) lapsen huomion suuntaaminen pois itkemisestä ja 2) lapsen huomion suuntaaminen itkemiseen. Molemmilla käytännöillä oli lapsen itkua tyynnyttävä vaikutus. Tutkimuksemme syventää ymmärrystä itkevän lapsen kohtaamisesta erotilanteissa ja vastaa varhaiskasvatuksen aloituksen käytäntöjen kehittämistarpeisii

Sektion
Artikkeleita

Publicerad

2022-02-21 — Uppdaterad 2022-06-28

Versioner

Referera så här

Pursi, A., & Lipponen, L. (2022). Erotilanteet varhaiskasvatuksen aloituksessa – Miten aikuinen kohtaa itkevän lapsen?. Kasvatus, 52(5). https://doi.org/10.33348/kvt.114934 (Original work published 21 februari 2022)