Varhaiskasvatuksen työntekijöiden lukemisvuorovaikutusosaamisen kehittäminen: Luetaan jutustellen -interventio

Författare

Nyckelord:

keskusteleva lukemistapa, kielellinen kehitys, osallisuus, päättelytaidot, varhaiskasvatus

Abstract

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lapsiryhmän ja työntekijän välisen lukemisvuorovaikutuksen kehittymistä sekä kunkin työntekijän taitoa soveltaa keskustelevan lukemisen periaatteita. Keskustelevan lukemistavan on osoitettu olevan yhteydessä lasten kielelliseen kehitykseen. Tutkimuskohteena oli Luetaan jutustellen -interventio, jossa ohjattiin varhaiskasvatuksen työntekijöitä koulutuksen, työnohjauksen ja lukemisohjeiden avulla keskustelevaan lukemistapaan. Kuudessa lapsiryhmässä videoitiin kolme lukutilannetta. Videoaineistosta analysoitiin tarinaan liittyvä ja liittymätön vuorovaikutus, lasten ja työntekijän aloitteet, lasten osallisuutta sekä kielellistä ja päättelyn kehitystä edistävä vuorovaikutus. Vuorovaikutus kirjanlukutilanteissa oli pääasiassa tarinaan liittyvää ja perustui useammin lasten kuin työntekijöiden aloitteisiin. Lukemisvuorovaikutus oli kielellistä kehitystä edistävää kaikissa kirjanlukutilanteissa, mutta lasten osallisuutta ja päättelyn kehitystä edistävässä vuorovaikutuksessa havaittiin työntekijöiden kehitysprofiileissa vaihtelua. Tulosten perusteella suositellaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritellyn laaja-alaisen osaamisen tukemiseksi työntekijöiden kirjanlukutilanteiden lukemisvuorovaikutusosaamisen kehittämistä Luetaan jutustellen -intervention mukaisella toimintamallilla.

Sektion
Artikkeleita

Publicerad

2024-02-21

Referera så här

Sorariutta, A., Kajamies, A., Lepola, J., Hannula-Sormunen, M., & Mattinen, A. (2024). Varhaiskasvatuksen työntekijöiden lukemisvuorovaikutusosaamisen kehittäminen: Luetaan jutustellen -interventio. Kasvatus, 55(1), 6–20. https://doi.org/10.33348/kvt.143502