Opiskelupolut, toimintamahdollisuudet ja kouluttautumista tukevat resurssit oppimisvaikeuksia ja mielenterveysongelmia kokevien korkeakouluopiskelijoiden kertomana
Nyckelord:
korkeakouluopiskelu, lukivaikeus, mielenterveys, opiskelujärjestelyt, oppimisvaikeudet, saavutettavuus, toimintamahdollisuus, vammaisuusAbstract
Tässä artikkelissa tarkastellaan oppimisvaikeuksia ja mielenterveysongelmia kokevien korkeakouluopiskelijoiden opiskelupolkuja, opiskelua hankaloittavia tekijöitä sekä opiskelua koskevia toiveita ja odotuksia. Tutkimuksessa kysytään myös, millaisia resursseja opiskelijoilla on käytössään opiskelun tukena. Tutkimuksen viitekehyksenä on toimintamahdollisuusajattelu, joka painottaa ihmisten mahdollisuuksia valita ja toteuttaa heille tärkeitä asioita. Tämä edellyttää toimintamahdollisuuksia, joiden muotoutumisessa erilaiset yksilölliset ja yhteiskunnalliset resurssit ovat tärkeitä. Tutkimuksen aineisto koostui ryhmähaastatteluista (n=3) ja yksilöhaastatteluista (n=3), joihin rekrytoitiin oppimisvaikeuksia ja mielenterveysongelmia kokevia korkeakouluopiskelijoita (n=13). Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkimus tuo uutta tietoa korkeakouluopinnoissa vaikeuksia kokevista opiskelijoista, opiskelua hankaloittavista tekijöistä ja kouluttautumista tukevista resursseista. Tulokset havainnollistavat korkeakouluopiskelun merkityksellisyyttä opiskelijoiden näkökulmasta, mutta myös vaihtelevia resursseja sekä hankaluuksia avun hakemisessa ja saamisessa sekä korkeakouluopintoihin hakeutumisessa että niiden aikana. Tulosten perusteella on tarvetta kiinnittää vahvemmin huomiota koulutuspolitiikan rakenteisiin ja korkeakoulutuksen käytäntöihin tukea tarvitsevien opiskelijoiden huomioimiseksi.