Leder mobbning till skolundvikande eller skolfrånvaro? En systematisk litteraturöversikt

Författare

Nyckelord:

mobbning, longitudinella studier, skolfrånvaro, skolundvikande

Abstract

Mobbning kan leda till långsiktiga negativa konsekvenser för mobbade elever. Sådana konsekvenser är skolundvikande och skolfrånvaro. Syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att utforska sambandet mellan mobbning och skol-undvikande respektive skolfrånvaro i longitudinella studier. Litteratur-sökningarna genomfördes i PsycInfo och ERIC, och tio artiklar inkluderades i studien. Av dessa behandlade fyra sambandet mellan mobbning och skolundvikande och sex sambandet mellan mobbning och skolfrånvaro. Enligt resultaten ökade mobbning skolundvikande över tid och mobbning kunde leda till skolfrånvaro upp till två år efter att mobbningen börjat. Sambandet mellan mobbning och skolfrånvarobeteenden medierades av lektions-aktivitet, våld samt psykiskt mående. Fler studier behövs för att få insyn i mobbningens effekt på skolfrånvarobeteenden över tid. Denna översikt belyser vikten av att förebygga och ingripa vid mobbning och skolfrånvaro.

Sektion
Katsauksia

Publicerad

2024-10-18

Referera så här

Korsström, F., & Alanko, K. (2024). Leder mobbning till skolundvikande eller skolfrånvaro? En systematisk litteraturöversikt. Kasvatus, 55(4), 434–451. https://doi.org/10.33348/kvt.148839