Yläkoululaisten yhteiset tavoitteet ja strategiat osana sosiaalisesti jaettua oppimisen säätelyä yhteisöllisessä oppimisessa
Nyckelord:
oppimisen sosiaalisesti jaettu säätely, oppimisstrategiat, tavoitteenasettelu, yhteisöllinen oppiminenAbstract
Yhteisöllisesti ryhmässä tapahtuvalle oppimiselle on keskeistä se, että ryhmän jäsenet jakavat yhteiset oppimisen tavoitteet. Yhteisen tavoitteen asettamisessa ja oppimisen aikaisessa strategisessa toiminnassa tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan sosiaalisesti jaettua oppimisen säätelyä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia tavoitteita ja strategioita seitsemännen luokan oppilaat asettavat yhteisöllisille oppimistehtävilleen sekä missä määrin nämä tavoitteet ja strategiat ovat jaettuja ryhmän jäsenten kesken. Tutkimukseen osallistui yhteensä 94 oppilasta, joista muodostettiin 30 oppilasryhmää. Tutkimusaineisto koostui oppilasryhmien ylös kirjaamista tavoitteista ja strategioista viideltä oppitunnilta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Tulokset osoittivat, että suurin osa oppilasryhmistä asetti jaetun tavoitteen yhteisöllisen oppimisen tilanteissa. Jaetun strategian asettaminen osoittautui haastavammaksi, sillä sen asettaminen epäonnistui lähes puolessa oppitunneista. Oppilasryhmien asettamista tavoitteista suurin osa painottui suoritukseen, ja korkean tason oppimistavoitteita asetettiin vain vähän. Yhteisöllisen oppimisen strategioina ryhmät suunnittelivat käyttävänsä pääosin resurssienhallintastrategioita. Tutkimustulosten perusteella oppilaat tarvitsevat tukea tavoitteiden ja strategioiden asetteluun niin yksilö- kuin ryhmätasolla.