Terveydenhoitajien kokemuksia ja näkemyksiä perhekeskusten neuvolapalvelujen ajankohtaisista haasteista ja kehittämistarpeista
Avainsanat:
neuvolapalvelut, perhekeskus, terveydenhoitaja, ennaltaehkäisyAbstrakti
- Perhekeskustoimintamalli on Suomessa verrattain uusi monialainen toimintamalli, josta on
tutkimusnäyttöä niukasti. Tässä laadullisessa tutkimuksessa, osana kyselytutkimusta, käytännön
toimijoita edustavat neuvoloissa toimivat terveydenhoitajat. - Terveydenhoitajilla oli huoli neuvolapalvelujen rakenteesta ja toimintaedellytysten säilymisestä.
terveydenhoitajat pitivät neuvolapalveluja keskeisinä palveluina perhekeskusrakenteessa.
Perhekeskuksen toiminnalta odotettiin monialaisen yhteistyön vahvistumista. - Neuvolatyön sisällön kehittämisessä terveydenhoitajat korostivat muuttuvan asiakastyön
kehittämistä ja palvelumuotojen monipuolistamista. He korostivat hoidon jatkuvuuden tärkeyttä.
Palvelujen kehittämisessä pidettiin välttämättömänä etä- ja digipalvelujen sekä ryhmävastaanottojen
parantamista. - Johtamisen kehittämisessä korostuivat tarve johtamisen parantamiseen ja resurssien vahvistaminen.
- Työhyvinvoinnin kehittämisessä osaamisvaatimusten kasvaminen ja työssä jaksaminen
huolestuttivat terveydenhoitajia.
Viittaaminen
Mäenpää, T., & Hakulinen, T. (2024). Terveydenhoitajien kokemuksia ja näkemyksiä perhekeskusten neuvolapalvelujen ajankohtaisista haasteista ja kehittämistarpeista. Kasvun tuki -aikakauslehti, 4(2). https://doi.org/10.61259/kt.145050