Tutkimustiedon vaikuttavuus yritysten näkökulmasta

Kirjoittajat

  • Nina Kahma
  • Joel Lindqvist Helsingin yliopisto

Avainsanat:

huippututkimus, tutkimusyhteistyö, tutkimuksen vaikuttavuus, yrityskumppanit

Abstrakti

Suomessa on viime vuosina panostettu paljon yritysten ja yliopistojen väliseen tutkimusyhteistyöhön valtion ja tutkimusrahoittajien toimesta. Siitä huolimatta elinkeinoelämän ja tutkimuksen välinen yhteistyö on vähentynyt viime vuosina merkittävästi. Syitä tähän on löydetty tutkimusrahoituksen rakenteista, mielekkäiden aiheiden puutteesta sekä siitä, etteivät tutkijat ja yritykset tunnista yhteistyöllä saavutettavia etuja. Valtio perusti Tutkimuksen vaikuttavuuden tukisäätiön (myöh. Vaikuttavuussäätiö) vuonna 2019 tukemaan elinkeinoelämän ja yliopistojen välistä tutkimusyhteistyötä.

Tämä artikkeli tarkastelee säätiön rahoittamiin hankkeisiin osallistuvien yritysten näkökulmaa tutkimusyhteistyöhön. Käytämme aineistona  yrityskumppaneiden haastatteluja (n = 9), jotka toteutettiin kesällä 2021. Analyysin kehikkona toimii yhteiskunnallisen vaikuttavuuden käsite määriteltynä tutkimustiedon hyödynnettävyydeksi  sekä bourdieulainen pääomien kehikko. Tarkastelumme tuloksena yritysten toiminta hahmottuu moninaisena, eikä vain kaupallisten intressien ja tutkimustulosten käytännön soveltamisena. Akateeminen tutkimus nähdään yrityksissä voimavarana ja tilaisuutena saada uutta, tutkittua tietoa yrityksiin. Toisaalta yrityksillä on myös monia tapoja rajata ja kehystää tutkimusta.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2022-12-30

Viittaaminen

Kahma, N., & Lindqvist, J. (2022). Tutkimustiedon vaikuttavuus yritysten näkökulmasta. Kulttuurintutkimus, 39(4), 55–71. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kulttuurintutkimus/article/view/115606