Vaikuttavaa viestintää
Tutkijat tiedevälittäjinä tietopohjaisessa politiikassa
Avainsanat:
Tietopohjainen politiikka, Tiedeviestintä, Strateginen tutkimus, Yliopistopolitiikka, Promootiokulttuuri, Promootioteollisuus, Evidenssitiede, YliopistokapitalismiAbstrakti
Tietopohjaisen politiikan mielikuvastoissa tutkija on viestinnällisesti taidokas tieteellisen tiedon välittäjä, joka avustaa päättäjiä ratkaisemaan yhteiskunnallisia ongelmia. Tutkimuksen ja politiikan välinen suhde on kuitenkin jännitteinen, ja tiedevälittäminen edellyttää tutkijalta rajatyötä tutkimuksen ja politiikan välimaastossa. Tässä artikkelissa tutkimme tiedeviestintää ja vaikuttamisen vaikeuksia tietopohjaisessa politiikassa hyödyntämällä yhteiskunnallisesti vaikuttavan tutkimuksen parissa työskentelevien asiantuntijoiden haastatteluja. Artikkeli keskittyy erityisesti uusiin strategisen tutkimuksen rahoitusinstrumentteihin eli strategisen tutkimuksen neuvostoon (STN) sekä valtioneuvoston tutkimus- ja selvitysrahoitukseen (VN TEAS). Lähestymme strategista tutkimusta ilmiönä, ja hyödynnämme kriittisiä teorioita evidenssitieteestä sekä tieteen politiikkamarkkinoista. Tutkimus osoittaa, että vaikuttavan tutkimuksen trendit lisäävät kilpailua tutkijoiden välille ja luovat uusia vaikuttavuuden mittareita promootiokulttuurin laajentuessa akateemisen tutkimuksen piiriin. Tiedevälittäminen ja tietopohjainen politiikka lisäävät tieteen arvostusta yhteiskunnassa, mutta ne myös ruokkivat huomiohakuista sepitteellisyyden kulttuuria. Vaikuttavan tutkimuksen mielikuvasto rakentaa paikan vaikuttaja-tutkijalle, jossa tiivistyvät suorituskeskeisen yliopiston ideaalit, kuten itsepromootio ja loputon mittaaminen.
Viittaaminen
Copyright (c) 2022 Kulttuurintutkimus
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.