Asumispalvelujen hankinnan kehykset
Yhteistoiminnallista mallia etsimässä
Avainsanat:
asumispalvelujen tilaaminen, mielenterveys- ja päihdekuntoutus, yhteistoiminnallinen kehysAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan, millaisia tavoitteita kunnalliset tilaajat asettavat asumispalveluille. Millaisia tilaamisen viitekehyksiä on tunnistettavissa asumispalvelujen tilaajien teemahaastattelujen perusteella?
Analyysin tuloksena tunnistetaan kolme kehystä: julkishallinnollinen vahvan ohjauksen, tuotteistukseen ohjaava ja markkinaehtoinen vahvan ohjauksen kehys. Kehyksiä yhdistää se, ettei hankintaosaamiseen sisälly riittävää ymmärrystä tilattavista palveluista ja tuotteista. Tilaajien tavoitteiden saavuttaminen edellyttäisi asiantuntemuksen uutta jäsentämistä. Palvelun käyttäjien itsenäisen asumisen ja elämän sekä henkilöstön asumisen tuen asiantuntemusta tarvitaan palvelujen tilaamisessa ja näin ollen myös sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa – esimerkiksi artikkelissa luonnostellun neljännen, yhteistoiminnallisen kehyksen mukaisesti.
Kilpailutus ei ole toimiva väline asumispalvelujen tilaamisessa. Sen merkitystä palvelujen laadun, kustannustehokkuuden ja tuloksellisuuden saavuttamisessa on yliarvioitu. Kilpailutus ei ole suoraan vaikuttanut palvelujen laadun eikä palvelujen käyttäjien aseman kohentumiseen, mihin yhteistoiminnallinen kehys antaa uusia mahdollisuuksia. Avainasemassa on tilaajien aloitteellisuus. Julkisen ohjauksen tehtävänä on velvoittaa kaikkia asianosaisryhmiä tyydyttävään yhteistoimintaan.
Abstract
Frameworks of Commissioning Residential Facilities for Mental Health and Drug Service Users. In Search of a Collaborative Framework
This article analyzes the goals that commissioners of residential facilities for mental health and drug service users try to achieve. Are there specific frameworks of commissioning which can be recognized from analysis of interviews with commissioners? The research material used in this analysis is based on field work in three different parts of Finland.
The article recognizes three frameworks of public steering: a strong traditional commissioning; a new model for commodification of services and a strong market based commissioning. The critical common denominator of these frameworks is that the commissioners do not have adequate understanding of the services and the contexts of service provision which they are obliged to commission and purchase. To achieve the goals set by the commissioners, a new model of collaborative framework is duly required – this framework puts stronger emphasis on the expertises of users and ground floor staff. The commissioners play a key role in forming new alliances between private and other service providers, the ground floor staff, the service users and other stakeholders.
Keywords: commissioning, housing services for mental health and drug service users, collaborative framework