Kuntoutuksen ydinelementit ryhmämuotoista etäkuntoutusta sisältävissä nuorten aikuisten mielenterveyden kuntoutusohjelmissa – kehkeytyvä synteesi
Avainsanat:
kuntoutusohjelma, etäkuntoutus, mielenterveys, moniammatillisuus, ryhmämuotoisuus, kognitiivinen käyttäytymisterapia, nuoret aikuisetAbstrakti
Tausta ja tarkoitus: Mielenterveydenhäiriöllä on moninaisia vaikutuksia nuoren henkilön opiskelu- ja työkykyyn sekä sosiaalisiin suhteisiin. Psykoterapian saatavuuden lisäämiseksi on kehitetty kevyempiä psykoterapeuttisiin viitekehyksiin perustuvia etäkuntoutusohjelmia. Kela järjestää etäkuntoutusta ja kasvokkaista kuntoutusta sisältäviä kuntoutuskursseja 16–29-vuotiaille nuorille henkilöille, joilla on diagnosoitu lievä tai keskivaikea masennus ja/tai ahdistuneisuushäiriö. Tämä artikkeli vastaa kysymyksiin: Millaisia tutkittuun tietoon perustuvia nuorten aikuisten mielenterveyttä tukevia ryhmämuotoisia etäkuntoutusinterventioita on? Millaisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia on näiden tutkittuun tietoon perustuvien ohjelmien ja Kelan Nuorten Itu -kurssien ydinelementeissä? Miten kuntoutuksen ydinelementit toteutuivat Nuorten Itu-kursseilla palveluntuottajien ja asiakkaiden kokemana?
Menetelmät: Tutkimus sisälsi kartoittavan kirjallisuuskatsauksen ja kyselytutkimuksen Nuorten Itu -kurssien asiakkaille (n = 18) sekä palveluntuottajille (n = 4). Kirjallisuuskatsauksessa tunnistettiin neljä kohderyhmälle soveltuvaa ryhmämuotoista etäkuntoutusohjelmaa. Analyysi eteni kehkeytyvän synteesin mukaisesti. Kendallin ym. kuvaamien kognitiivisen käyttäytymisterapian ydinelementtien ja Nuorten Itu -kurssin palvelukuvauksesta tunnistettujen kuntoutuksen elementtien synteesinä muodostettiin analyysikehikko ydinelementeistä. Sitä hyödyntäen sekä katsauksessa tunnistetut kuntoutusohjelmat että kyselyiden laadullinen aineisto analysoitiin teorialähtöisellä lähestymistavalla, jota täydennettiin kyselyiden määrällisen aineiston kuvailevalla analyysillä.
Tulokset: Kirjallisuuskatsauksessa tunnistetut kuntoutusohjelmat ja Nuorten Itu -kurssi olivat ydinelementeiltään monilta osin samankaltaisia. Kaikki sisälsivät psykoedukaatiota, kognitiivista uudelleen muotoilua ja vertaistukea, joka mahdollistui ryhmämuotoisen toteutuksen kautta. Ydinelementeistä Nuorten Itu -kurssien toteutuksessa korostuivat terapiasuhde ja yksilöllinen tuki, psykoedukaatio sekä kognitiivinen uudelleen muotoilu. Altistamista oli kuvattu toteutuneen vähemmän niin Nuorten Itu -kursseilla kuin kuntoutusohjelmissakin. Etäkuntoutuksen toteutuminen Itu-kursseilla jakoi mielipiteitä.
Johtopäätökset: Tulosten perusteella Nuorten Itu -kurssi sisältää samoja ydinelementtejä kuin muutkin kohderyhmälle soveltuvat etäkuntoutusohjelmat ja näyttäytyy toimivana kuntoutusmuotona. Yksilöllistä tukea ja terapiasuhdetta on mahdollista toteuttaa onnistuneesti etäkuntoutusohjelmissa. Etäkuntoutuksen toteutumista erityisesti ryhmätilanteissa on syytä edelleen tutkia ja kehittää. Konkreettiseen harjoitteluun arkiympäristössä kannattaa jatkossa kiinnittää tarkemmin huomiota etäkuntoutuksen aikana. Etäkuntoutusohjelmien suunnittelussa kannattaa on suositeltavaa hyödyntää tutkimuksessa esitettyjä ydinelementtejä.
Abstract
Core components of the rehabilitation in group-based rehabilitation programs including telerehabilitation to support young person’s mental health – Emergent synthesis
Mental health disorders affect young people’s everyday life and participation in varying ways. Psychotherapeutic interventions are evidence-based treatment for depression and anxiety. To increase the availability, the low intensity CBT methods including telerehabilitation has been developed. In Finland, Social Insurance Institution of Finland (Kela) organizes rehabilitation, including hybrid courses combining in-person and telerehabilitation. Itu-course was intended for young people aged 16-29 years who had been diagnosed with mild or moderate depression and/or anxiety. The aim of this study was to determine is there consistencies and differences between the core components of evidence-based programs including group telerehabilitation for young people with depression or anxiety and Itu-courses and how the core components are put into practice during Itu-rehabilitation courses from the perspective of rehabilitation clients and professionals.
The study included a scoping review and online surveys for rehabilitation clients and professionals. Qualitative data from surveys were analysed with deductive content analysis using the analytical frame of core components. The qualitative analysis was supplemented by quantitative data.
There were similarities between the components of the rehabilitation programs and Itu-courses. They all included psychoeducation, cognitive re-structuring and peer support. Therapeutic relationship and individual support, psychoeducation and cognitive re-structuring were emphasized in the implementation of Itu-courses. Exposure was described less in Itu-courses and in rehabilitation programs. Multiprofessional collaboration and collaboration with clients’ networks was described only in Itu-courses. The implementation of telerehabilitation in Itu-courses divided the opinions.
Itu-course appeared suitable for target group and included scientifically approved core components. The results showed that it is possible to implement individual support and therapeutic relationship in telerehabilitation. Implementation of group based telerehabilitation should be further studied and developed. Additionally, practical training in clients’ own environments should be strengthen in telerehabilitation. The core components presented in this study should be utilized when planning and developing telerehabilitation for the target group.
Keywords: rehabilitation programme, telerehabilitation, mental health, multidisciplinary, group-based, cognitive behavioral therapy, young adults
