Kokemusasiantuntijakoulutuksen merkitys koulutukseen osallistuneiden arvioimana
Avainsanat:
kokemusasiantuntijat, vertaistuki, arviointitutkimusAbstrakti
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys kokemusasiantuntijakoulutukseen osallistumisella oli koulutukseen osallistuneille heidän itsensä arvioimana. Tutkimuksen kontekstina oli Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin noin vuoden kestävä kokemusasiantuntijakoulutus. Tutkimuksessa hyödynnettiin olemassa olevaa, koulutuksen arviointiin ja kehittämiseen kerättyä aineistoa. Aineistona käytettiin koulutukseen vuosina 2010–2017 osallistuneiden henkilöiden koulutuksen päätyttyä antamaa laadullista ja vapaamuotoista palautetta. Lisäksi aineistona käytettiin vuosina 2014–2017 osallistujilta koulutuksen alussa ja lopussa (noin 12 kk kuluttua) 15D-elämänlaatumittarin ja Clinical outcome in routine evaluation (CORE-OM) -mittarin avulla kerättyä dataa.
Laadullisen aineiston osalta tutkimuksen tulokset vahvistivat aikaisempien tutkimusten tuloksia. Osallistujat kuvasivat kokemusasiantuntijakoulutuksen vahvistaneen heidän tietojaan, taitojaan ja valmiuksiaan sekä voimaannuttaneen heitä. Koulutuksen aikana itsearvostus ja kokemus merkityksellisyydestä paranivat. Erityisen tärkeänä koettiin koulutusryhmältä saatu vertaistuki. Koulutuksen sisältöön oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta esitettiin myös kehittämisehdotuksia. Laadullisen palautteen perusteella kokemusasiantuntijakoulutus koettiin merkittäväksi, mutta kvantitatiivisessa aineistossa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia. 15D-mittarin perusteella osallistujien koettu elämänlaatu säilyi ennallaan ja muutokset yksittäisten osa-alueiden kohdalla olivat hyvin pieniä. CORE-OM-mittarin tulosten mukaan psyykkisen hyvinvoinnin osa-alueiden ja kliinisten kokonaispisteiden keskiarvoissa tapahtui hieman laskua verrattaessa alku- ja loppukyselyn vastauksia. Sen perusteella vastaajat kokivat psyykkisen hyvinvointinsa hiukan parantuneen kaikilla osa-alueilla. Muutokset eivät kuitenkaan olleet olleet tilastollisesti merkitseviä. Tutkimuksen tulosten luotettavuutta ja yleistettävyyttä arvioitaessa on syytä ottaa huomioon tutkimuksen rajoitukset, muun muassa vastaajien pieni lukumäärä.
ABSTRACT
Meaning of training of expert-by-experience as assessed by participants
The purpose of the study was to investigate what meaning the training of experts-by-experience had on participants, as assessed by themselves. The context of the study was an approximately one-year-long training in the Hospital District of South Ostrobothnia. The study utilized existing data collected for the evaluation and development of the training. The data consisted of qualitative and informal feedback given at the end of the training by those who participated in the training between 2010 and 2017. In addition, data collected from participants at the beginning and end of the training period (approximately 12 months later) using 15D-quality of life indicator and Clinical outcome in routine evaluation (CORE-OM) questionnaire were used.
The qualitative data and results confirmed the results of previous studies. Participants described that the training of expert-by-experience had strengthened their knowledge, skills and capabilities and empowered them. During the training, their self-esteem and sense of purpose increased. Of particular importance was the peer support received from the training group. The content of the training was largely satisfactory, but suggestions for improvement were also made. Based on the qualitative feedback, the expert-by-experience training was perceived as meaningful, but in the quantitative data there were no significant changes. On the basis of the 15D, participants' perceived quality of life remained unchanged and changes in individual areas were very small. According to CORE-OM results, there was a slight decrease in mean scores for mental well-being and overall clinical scores when comparing baseline and end-of-questionnaire responses. On this basis, respondents felt a slight improvement in their mental well-being in all areas. However, the changes were not statistically significant. When evaluating the reliability and generalizability of the research results, the limitations of the research should be taken into account, e.g. a small number of respondents.
Keywords: expert-by-experience, peer support, evaluation research