Muistikulttuurien välissä

Inkerinsuomalaisuus Näkemiin Neuvostoliitto -elokuvassa ja sen ylirajaisessa vastaanotossa

Kirjoittajat

  • Nika Potinkara Helsingin yliopisto
  • Ulla Savolainen Helsingin yliopisto
  • Elo-Hanna Seljamaa Tarton yliopisto

Abstrakti

Artikkelissa tarkastelemme Näkemiin Neuvostoliitto -elokuvaa ja sen ylirajaista vastaanottoa suhteessa Viron ja Suomen toisistaan poikkeaviin muistikulttuureihin. Tutkimme, miten inkerinsuomalaisuutta representoidaan elokuvassa ja millaisiin inkeriläisten historiaan liittyviin prosesseihin siinä viitataan. Muistitarjouman (mnemonic affordance) teoreettista käsitettä hyödyntäen analysoimme, kuinka elokuva Suomen ja Viron mediassa otettiin vastaan ja miten sen inkeriläiskuvausta julkisuudessa tulkittiin. Pohdimme myös, miten elokuvan kehystys nimenomaan inkerinsuomalaiseksi elokuvaksi vaikutti sen merkityspotentiaaleihin.

Artikkelimme kiinnittyy erityisesti kulttuurisen muistitutkimuksen piirissä hiljattain vahvistuneeseen ylirajaisen vastaanoton tutkimukseen. Esitämme, että inkerinsuomalaisuuden ylirajaisen muistin sijaan elokuvan vastaanotto heijastelee pikemminkin kansallisia muistiprosesseja, jotka mahdollistivat toisistaan poikkeavia tulkintoja ja muistamisen malleja Virossa ja Suomessa.

Avainsanat: elokuva, inkerinsuomalaiset, vastaanotto, muistikulttuuri, muistitarjouma, ylirajainen muisti


Between Memory Cultures: Ingrian Finnishness in the Film Goodbye Soviet Union and its Transnational Reception

In this article, we explore the film Näkemiin Neuvostoliitto / Hüvasti, NSVL (eng. Goodbye Soviet Union) and its transnational reception in relation to the distinct memory cultures of Estonia and Finland. We examine how the film represents Ingrian Finnishness and the processes it refers to in connection with the history of Ingrians. Furthermore, by applying the theoretical concept of mnemonic affordance, we analyze how the film was received within the Finnish and Estonian media and how its representations of Ingrians were interpreted. We also discuss how the explicit framing of the film as an Ingrian Finnish film influenced its meaning potentials.

The article contributes to the recently emerged interest in transnational reception analysis within cultural memory studies. We argue that, rather than reflecting a transnational memory of Ingrian Finnishness, the film’s reception reflects national memory processes that produced divergent national interpretations and models of remembrance in Estonia and Finland.

Keywords: film, Ingrian Finns, reception, memory culture, mnemonic affordance, transnational memory

Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit

Julkaistu

2024-12-12

Viittaaminen

Potinkara, N., Savolainen, U., & Seljamaa, E.-H. (2024). Muistikulttuurien välissä: Inkerinsuomalaisuus Näkemiin Neuvostoliitto -elokuvassa ja sen ylirajaisessa vastaanotossa. Lähikuva – audiovisuaalisen kulttuurin tieteellinen julkaisu, 37(4), 8–29. https://doi.org/10.23994/lk.154725