”Tää on kaikki ihan sun parhaaks”. Koti, luokka ja sukupolvikonflikti elokuvassa Paha perhe
Abstrakti
”Tää on kaikki ihan sun parhaaks”. Koti, luokka ja sukupolvikonflikti elokuvassa Paha perhe
Artikkelissa tarkastellaan yhteiskuntaluokan asettamien odotusten aiheuttamaa sukupolvikonfliktia ja kodin hajoamista elokuvassa Paha perhe (Aleksi Salmenperä, 2010). Varakkaan perheen isän ja hänen aikuisuuden kynnyksellä olevan poikansa välistä konfliktia lähestytään isän arvojen siirtämisen kriisinä ja kriisiä seuraavana ihmisjätehuoltona, normaaliksi määrittyvää järjestystä haastavien perheen jäsenten syrjään sysäämisenä.
Pahassa perheessä perhe näyttäytyy pienoiskokoisena uusliberalistisena yhteiskuntana, jossa käydään neuvottelua siitä, millä ehdoin yhteisöön voi kuulua ja mitä siitä seuraa, jos ei käyttäydy ehtojen vaatimalla tavalla. Sukupolvikonfliktin kehyksessä elokuva tarkastelee kriittisesti uusliberalistista kilpailuyhteiskuntaa, jossa ainoa hyväksytty tarina on menestystarina.
“This is all for your best”. Home, class and generational gap in Bad Family
The article focuses on generational gap and the breakdown of upper middle class family as depicted in the Finnish film Bad Family (Aleksi Salmenperä, 2010). Conflict arises between the wealthy father and his coming of age son, and it relates to the father’s class-oriented expectations and failure in passing on values to his son. The conflict leads the father to construct order through human waste management, that is, to shut out those members of family that challenge the order he defines as normal.
The family is considered a miniature image of neoliberal society dictating the conditions of belonging to a community, and the consequences if you do not act the presupposed way. In Bad Family the generational gap sets up the criticism of competitive neoliberal society that takes success story as the only acceptable way to live.