Lähijohtamisen kokemustiedon arvo Lapin matkailuelinkeinolle
Avainsanat:
matkailu, elinkeino, johtaminen, tulkitseva fenomenologinen analyysi, IPAAbstrakti
Matkailualaan keskittyvän johtamistutkimuksen painopiste on usein alan työntekijöiden, toimintaympäristön tai reunaehtojen tarkastelussa, jolloin johtamisen tavoittaminen erilaisiin tilanteisiin sidonnaisena, kokemuksellisena ilmiönä jää vähäiselle huomiolle. Tässä tutkimuksessa oletamme, että matkailualan houkuttelevuustekijät ja kehitysmahdollisuudet kiteytyvät monilta osin johtamistaitoihin, sillä alaan liittyvät haasteet ovat luonteeltaan jatkuvia, eikä niihin ole odotettavissa yhtä ratkaisua lähitulevaisuudessa. Tutkimuksessa tarkastelemme millaista arvoa lähijohtamisen kokemuksellinen näkökulma tuo Lapin matkailuyritysten haasteiden ymmärtämiselle ja ratkaisemiselle. Kokemuksellisen suhteen ymmärtämiseksi olemme valinneet tutkimukseen fenomenologisen lähestymistavan.
Tutkimuksen aineisto muodostuu 15 matkailu- ja sen tukipalveluihin lukeutuvien yritysten lähijohtajien yksilöllisiin kokemuksiin perustuvista kirjoitelmista, jotka on kerätty vuonna 2022. Olemme valinneet tutkimuksen lähestymistavaksi tulkitsevan fenomenologisen analyysin (IPA, interpretative phenomenological analysis, Smith ym., 2022). Tutkimuksen tuloksena esitämme neljä ryhmäteemaa, jotka ilmentävät lähijohtamisen suhdetta elinkeinon kohtaamiin haasteisiin 1) epävarmuutena, 2) sopeutumisena, 3) kehittymisenä ja 4) ratkaisemisena. Tulokset täydentävät matkailualan tutkimuskirjallisuutta johtamisdynamiikan ymmärryksellä, tuoden esiin arjen lähijohtamista tilannekohtaisesti rakentuvana ilmiönä. Tuloksia voidaan hyödyntää Lapin matkailuyrittäjien tukemisessa, mutta myös lähijohtamisen kehittämisessä.
Viittaaminen
Copyright (c) 2024 Heidi Kaihua, Ville Pietiläinen

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.