Tieteen rajat ja olemus: Kansalaisten tiedekeskustelut Suomi24-keskustelupalstalla

Kirjoittajat

  • Johanna Kalja-Voima Jyväskylän yliopisto, kieli- ja viestintätieteiden laitos

Avainsanat:

diskurssiprosodia, kollokaatio, korpusavusteinen diskurssintutkimus, tiede, verkkokeskustelu

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten keskustelua tieteestä Suomi24-keskustelupalstalla ja siten avataan kansalaisten yleistä näkemystä tieteestä. Tutkimuskysymykseni on: Mitä keskustelut kertovat kansalaisten tiedenäkemyksestä ja sen merkityksestä yhteiskunnassa? Tutkimusmenetelmänä on korpusavusteinen diskurssintutkimus ja tilastollisena menetelmänä kollokaatioanalyysi. Aineistona on osakorpus, joka on kerätty Suomi24-korpuksen keskusteluista vuosilta 2001–2017 ja jossa on hakusanana ollut yhdistämätön tiede-perussana ja yhdyssanat, joiden edusosa on tiede. Tulokset osoittavat, että tieteeseen liittyy neljä diskurssivihjettä: 1) tiede, yhteiskunta, tieteenalat ja uskomusjärjestelmät, 2) tiede on tekemistä, 3) tiede on selittämistä sekä 4) oikeaa ja objektiivista tiedettä. Tutkimustulokset ovat linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa,  mutta tuottavat myös uutta tietoa siitä, miten kansalaiset tieteestä keskustelevat.

 

Toimituksen huomio: Sähköiseen versioon korjattu kollokaattien merkintätätavat 

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2024-06-17

Viittaaminen

Kalja-Voima, J. (2024). Tieteen rajat ja olemus: Kansalaisten tiedekeskustelut Suomi24-keskustelupalstalla. Puhe ja kieli, 44(1), 4–21. https://doi.org/10.23997/pk.146485