Dialekt i elevers transspråkande i ett finlandssvenskt klassrum

Kirjoittajat

  • Paulina Nyman-Koskinen Institutionen för språk och kommunikationsstudier, Jyväskylä universitet

Avainsanat:

dialekt, flerspråkighet, standardsvenska, klassrumsinteraktion, transspråkande

Abstrakti

Denna kvalitativa studie fokuserar på en flerspråkig klassrumskontext där 9–10-åriga elever i årskurs 3 och deras lärare använder en finlandssvensk dialekt och standardsvenska i interaktion med varandra. Syftet är att med metoder från interaktionell sociolingvistik redogöra för och utöka kunskapen om hur dialekten används i elevinitierat transspråkande i lärar-elevinteraktion i helklass samt utreda vilken roll lärarstyrd interaktion spelar för hur dialekten används. Materialet inkluderar transkriberat audio- och videomaterial samt fältanteckningar från en 45-minuters lektion. Analysen visar att transspråkandet är en naturlig praktik i lärarstyrd lärar-elevinteraktion i helklass: Eleverna använder dialekt och standardsvenska dynamiskt och fritt för att skapa mening och läraren, som har kunskap i dialekt, bygger för sin del vidare på detta meningsskapande. Studien visar att det finns ett transspråkande utrymme i klassen där eleverna kan röra sig fritt mellan dialekt och standardsvenska och där även läraren beaktar båda resurserna i sin undervisning.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2024-12-08

Viittaaminen

Nyman-Koskinen, P. (2024). Dialekt i elevers transspråkande i ett finlandssvenskt klassrum. Puhe ja kieli, 44(3), 108–123. https://doi.org/10.23997/pk.153291