DIALOGISUUS KIELIKASVATUKSEN KEHYKSENÄ

Kirjoittajat

  • Olli-Pekka Salo

Abstrakti

Artikkelissa pohditaan, voisiko dialogisen kielifilosofian nähdä kielikasvatuksen
yleisenä taustakehyksenä. Artikkelissa kuvataan suomalaisessa
kielenopetuksen kentässä meneillään olevaa paradigman muutosta
opetuskeskeisyydestä lähestymistavasta kohti kokonaisvaltaisempaa
näkemystä. Tätä muutosta esitellään keskittymällä tarkastelemaan
kielikasvatuksen keskeisiä ilmiöitä, kuten oppimis- ja kielikäsitykset,
arviointi sekä ymmärrys pedagogisen tiedon luonteesta. Lisäksi artikkelissa
tarkastellaan dialogisen lähestymistavan keskeisiä käsitteitä suhteessa
kielikasvatuksessa keskeisinä pidettyihin ilmiöihin. Lopuksi viitataan
artikkelissa esitetyn näkemyksen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja rajoituksiin
käytännön luokkahuonetyölle.

Avainsanat: Dialogisuus, kielikasvatus, paradigman muutos

Keywords: Dialogism, language pedagogy, paradigm shift

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Salo, O.-P. (2013). DIALOGISUUS KIELIKASVATUKSEN KEHYKSENÄ. Puhe ja kieli, 29(2), 89–102. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/4788