HYVÄNLAATUISEN ASENTOHUIMAUKSEN HOITOKOKEILUN TULOKSIA TEKNISEN LUKEMISEN KUNTOUTTAMISESSA - NELJÄ TAPAUSSELOSTUSTA

Authors

  • Leena Rantala
  • Anneli Yliherva
  • Tapani Rahko

Abstract

Tämän esitutkimuksen tarkoitus oli arvioida asentohoidon vaikutusta tekniseen lukemaan
oppimiseen. Koehenkilöistä kolme oli lapsia (9-, 11- ja 12-vuotiaat), joilla
oli heikko tekninen lukutaito. Yksi koehenkilö oli aikuinen naishenkilö (28 v), jolla
oli diagnosoitu hyvänlaatuinen asentohuimaus. Aikuisella ei ollut lukihäiriötä, mutta
asentohuimaus vaikeutti hänen lukemistaan. Kaikkien koehenkilöiden tekninen lukeminen
tutkittiin ennen ja jälkeen liikesarjahoidon. He tekivät asentohoitoon liittyviä
harjoituksia 1-2 kertaa päivässä 2-3 viikon ajan. Hoidon jälkeen lasten lukeminen
nopeutui 28-30 %, ja he tekivät vähemmän virheitä. Myös aikuisen koehenkilön
lukeminen muuttui sujuvammaksi. Tulokset ovat lupaavia, mutta lisätutkimusta
tarvitaan hoidon tehosta isommalla koehenkilöjoukolla.

Avainsanat: lukihäiriö, tekninen lukeminen, hyvänlaatuinen asentohuimaus, liikesarjahoito,
Oel, hoitokokeilu

Keywords: Dyslexia, technical reading, positional vertigo, OCI, treatment

Section
Artikkelit

Published

2013-10-18

How to Cite

Rantala, L., Yliherva, A., & Rahko, T. (2013). HYVÄNLAATUISEN ASENTOHUIMAUKSEN HOITOKOKEILUN TULOKSIA TEKNISEN LUKEMISEN KUNTOUTTAMISESSA - NELJÄ TAPAUSSELOSTUSTA. Puhe ja kieli, 27(2), 81–90. Retrieved from https://journal.fi/pk/article/view/6634