MITEN ÄIDINKIELEN OPETUSTA VOISI TARKASTELLA AKSIOLOGISESTI JA EMANSIPATORISESTI?1

Kirjoittajat

  • Matti Leiwo

Abstrakti

Artikkelissa käsitellään äidinkielen opetuksen tavoitteita ja tekstitaitoja. Ensin esitellään
kielten opetuksen aksiologisia ja erityisiä emansipatorisia tavoitteita ja pohditaan niiden
soveltamista äidinkielen opetukseen. Äidinkielen opetuksen tavoitteita tarkastellaan
yrittäjyyden sekä tyttöjen ja poikien menestymisen näkökulmasta.
Liian yksityiskohtaiset, esimerkiksi yrittäjyyteen liittyvät tavoitteet, saattavat kuitenkin
johtaa opetuksessa liian yksityiskohtaisiin ja spesifeihin teksteihin ja tekstitapahtumiin.
Toisaalta liian yleiset viestintätavoitteet, esimerkiksi sovittelutaitojen ja empaattisuuden
korostaminen, johtavat liian yleisiin taitovaatimuksiin tai, kuten Cameron esittää,
syrjivät ehkä toista sukupuolta, tällaiset tavoitemäärittelyt poikia. Lopuksi pohditaan
teknisten tekstien käyttömahdollisuuksia opetuksessa: voisiko niihin panostaminen
estää poikien syrjäytymistä koulussa ja tyttöjen syrjäytymistä koulun jälkeisessä
työelämässä? Keskustelua tekstitaidoista on tärkeä jatkaa.

Avainsanat: äidinkielen opetuksen tavoitteet, tekstitaidot, viestintä

Key words: mother tongue curriculum, literacy, communication

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Leiwo, M. (2013). MITEN ÄIDINKIELEN OPETUSTA VOISI TARKASTELLA AKSIOLOGISESTI JA EMANSIPATORISESTI?1. Puhe ja kieli, 25(4), 175–185. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/6692