Kognitionsverb i sverigesvenska och finlandssvenska handledningssamtal

Kirjoittajat

  • Marie Nelson Tukholman yliopisto
  • Sofie Henricson Åbo Akademi

Avainsanat:

mentaalinen verbi, ruotsi, ohjauskeskustelu, variaatiopragmatiikka

Abstrakti

Tässä artikkelissa tutkimme ruotsinruotsalaisten ja suomenruotsalaisten ohjaajien ja opiskelijoiden ohjaustapaamisissa käyttämiä mentaalisia verbejä. Aineisto koostuu molemmissa maissa nauhoitetuista ruotsinkielisistä aine- ja kirjoittamisohjaustapaamisista. Kvantitatiivisen ja kontrastiivisen tutkimuksen tulokset osoittavat mentaalisten verbien määrän ja osuuden olevan korkeampi ruotsinruotsalaisessa aineistossa. Molemmissa aineistoissa ohjaajat käyttävät mentaalisia verbejä opiskelijoita useammin. Suomenruotsalaiset opiskelijat käyttävät kuitenkin ruotsinruotsalaisia opiskelijoita enemmän mentaalisia verbejä. Eri semanttisten kenttien ja yksittäisten verbien esiintymät vaihtelevat hieman aineistojen välillä.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2019-06-10

Viittaaminen

Nelson, M., & Henricson, S. (2019). Kognitionsverb i sverigesvenska och finlandssvenska handledningssamtal. Puhe ja kieli, 39(1), 45–68. https://doi.org/10.23997/pk.69809