Katsaus: PUHETERAPEUTTI TUTKIJANA JA OMAN TYÖNSÄ KEHITTÄJÄNÄ
Abstrakti
Tarkastelen katsauksessani puheterapeuttia
oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä eri
näkökulmista. Hahmottelen lyhyesti
tieteellistä, teoreettista tutkimusta (eli
logopediaa tieteenä) ja kliinistä työtä (eli
puheterapiaa kuntoutussektorin ammattina)
sekä niiden keskinäistä kiinteää suhdetta.
Seuraavaksi tarkastelen tiedon tarpeita ja
haasteita kommunikointihäiriöiden
tutkimuksessa. Etenen pohtimalla sekä
teoreettisen että kliinisen tutkimustyön
tavoitteita ja piirteitä sekä niiden käyttämiä
tiedonhankinnan keinoja. Käyn myös läpi
puheterapian asemaa laajemmassa
kuntoutuksen kentässä ja viittaan lyhyesti
viimeaikaisiin tutkimustuloksiin
puheterapian vaikuttavuudesta. Lopuksi
hahmottelen kliinisen tutkimus- ja
kehitystyön tuloksena syntyvää
ideaalitilannetta.
Avainsanat: tutkimus, tutkimus- ja
kehitystyö, kuntoutus, logopedia,
puheterapia
This review examines the speech and language therapist as a researcher and a developer of
his/her own work from several points ofview. The nature ofscientific, theoretical research
and clinical work (speech therapy as a rehabilitative profession) and their close relationship
are briefly outlined. The needs ofknowledge and the challenges encountered in
studying comrnunication disorders are also studied. Furthermore, the aims and characteristics
ofscientific and clinical research work and the typical methods ofdata acquisition
are covered. Before concluding with the ideal situation achievable with clinical
re.search and development work, the efficacy and status ofspeech and language therapy in
the field ofrehabilitation are examined.
Keywords: scientific research, scientific knowledge, research and development, rehabilitation,
logopaedics, speech and language therapy