LANGUAGE ACQUISITION ACCORDING TO CONNECTIONISTS: MODELS OF LEARNING MORPHOLOGY

Kirjoittajat

  • Jenny Hayes

Abstrakti

The challenge for supervised neural net models of morpho-syntax has been to
demonstrate that language learning that appears to entail a data base of rules
and exceptions can be simulated without the need for these structures to be
present. This article reviews connectionist models of morpho-syntax which have
attempted to meet this challenge. The article begins with a background
description of how connectionist models work and then proceeds to explain the
way in which both static and sequential models of the acquisition of morphosyntax
have been developed. That static connectionist models have been able to
simulate the development of both verbal and nominal morphology is discussed in
the context of how these models question the dual mechanism model of
morphological processing (Pinker, 1999). The role of sequential connectionist
models in understanding of the treatment of plural nouns in compound words is
considered in detail. Finally, how morpho-syntax might be learnt in considered in
an overview of developmental models.

Keywords: connectionist modelling, morpho-syntax, language acquisition,
supervised neural network models

Kielen omaksuminen vaikuttaa perustuvan sääntöjen ja poikkeustapausten oppimiseen.
Morfosyntaksin prosessointia mallintavia, ohjattuun oppimiseen perustuvien neuroverkkomallien
haaste on ollut osoittaa, että kielen omaksumista voidaan simuloida ilman
tällaisia rakenteita. Tässä katsausartikkelissa tarkastellaan morfosyntaksin konnektionistisia
malleja, joiden avulla on pyritty vastaamaan tähän haasteeseen. Artikkelissa kuvataan
aluksi konnektionististen mallien toimintaperiaatteita ja sen jälkeen selitetään kuinka
staattiset ja sekventiaaliset kielen omaksumisen malleja on kehitetty. Mallien kykyä
simuloida sekä verbien että substantiivien omaksumista tarkastellaan suhteessa siihen,
miten nämä tulokset kyseenalaistavat morfologisen prosessoinnin "kaksoismekanismi"mallit
(Pinker, 1999). Sekventiaalisten konnektionististen mallien osuutta yhdyssanoissa
esiintyvien monikollisten substantiivien käsittelyn selittämisessä tarkastellaan yksityiskohtaisesti.
Lopuksi esitetään katsaus morfosyntaksin oppimisen kehityksellisiin malleihin.

Avainsanat: konnektionistinen mallintaminen, morfosyntaksi, kielen omaksuminen,
ohjattuun oppimiseen perustuvat neuroverkkomallit

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Hayes, J. (2013). LANGUAGE ACQUISITION ACCORDING TO CONNECTIONISTS: MODELS OF LEARNING MORPHOLOGY. Puhe ja kieli, 23(2), 77–98. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/8086