På jakt efter högerextrema utbildningspolitik
Nyckelord:
ultrahöger, utbildnigspolitik, radikal höger, extrem högerAbstract
Artikeln granskar två finska och två tyska högerextrema partiers utbildningspolitiska program. Artikelns forskningsfråga är hur dessa partier formulerar utbildningspolitiska idéer typiska för högerextrema partier i sina utbildningspolitiska program, och vilka likheter och skillnader som finns mellan programmen. Vi besvarar frågan genom att analysera partiernas utbildningspolitik och andra program med hjälp av teoridriven innehållsanalys. Kategorierna som styr innehållsanalysen är hämtade från tidigare forskning om extremhögerns utbildningspolitik. Vår analys visar att de högerextrema utbildningspolitiska programmen vi granskat är ganska lika. Deras etos betonar anti-intellektualism och en instrumentell förståelse av utbildning, särskilt inom kategorierna ekonomisk nytta. De betonar vikten av nationell identitet i läroplanen, betonar vikten av idrott i skolans läroplaner och anklagar nuvarande utbildningsinstitutioner för ideologisk indoktrinering. Dessutom anser de att det är viktigt att differentiera eleverna efter deras kompetensnivå och kräver att disciplin och ordning återställs i skolorna. Ur den liberala demokratins synvinkel belyser utbildningspolitiken för de partier vi studerar partiernas problematiska föreställningar om människor, medborgare och samhälle, som kan anses vara utmanande och till och med farliga när det gäller förverkligandet av mänskliga rättigheter, jämlikhet och jämlikhet. bland medborgarna på grund av deras exklusivitet.