Populaarikulttuurin paikkoja ja politiikkaa

Kung Fu -elokuvien pekingiläistyvä Hongkong

Författare

  • Jukka Aukia Itä-Aasian tutkimuskeskus, Turun yliopisto
  • Anna Peltomäki Kulttuurituotanto ja maisemantutkimus, Turun yliopisto

Nyckelord:

populaarikulttuuri, identiteetti, Kiina, Hongkong, paikka

Abstract

Kirjoituksessa tarkastelemme, miten Manner-Kiinan voimistunut määräysvalta Hongkongin lokaliteettiin ilmenee populaarikulttuurissa. Paikan politiikka tulee esiin kung-fu -elokuvien taustalla vaikuttavissa mannerkiinalaisissa identiteettinarratiiveissa sekä toisaalta nostalgia-elokuvien ilmentämässä kaipauksessa Hongkongin luovutusta edeltävään ajanjaksoon. Hongkongin elokuvateollisuuden lisääntynyt Kiina-johtoisuus oli myös keskeinen peruste demokratia-aktivistien vaatimalle Ip Man 4 -elokuvan boikotille, mikä on puolestaan nähtävä osana laajempaa pekingiläistämistoimia vastustavaa liikehdintää. Liitämme Manner-Kiinan ja Hongkongin demokratialiikkeen välisen jännitteen populaarikulttuurin ja paikan suhdetta tarkastelevaan kansainväliseen tutkimuskirjallisuuteen. Kirjoitus korostaa populaarikulttuurin merkitystä politiikan tutkimukselle, mikä konkretisoituu sen kytkennöissä paikkoihin.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.
Sektion
Diskussioner

Publicerad

2020-11-02

Referera så här

Aukia, J., & Peltomäki, A. (2020). Populaarikulttuurin paikkoja ja politiikkaa: Kung Fu -elokuvien pekingiläistyvä Hongkong. Politiikka, 62(4), 406–418. https://doi.org/10.37452/politiikka.97460