Verkko-opetuksen kehittäminen viestintä- ja kieliopinnoissa

Yliopisto-opiskelijoiden kokemukset ja käsitykset vuorovaikutuksesta

Kirjoittajat

  • Janne Niinivaara Helsingin yliopisto
  • Heini Lehtonen Helsingin yliopisto

Avainsanat:

kielen oppiminen, kielikeskukset, verkko-opetus, opetuksen kehittäminen, vuorovaikutusosaaminen

Abstrakti

Artikkelimme tarkastelee pandemia-ajan kielikeskusopetuksessa ilmeneviä ylipisto-opiskelijoiden vuorovaikutuskäsityksiä ja -kokemuksia verkko-opetuksessa. Tutkimuksemme pohjalta hahmottelemme suuntaviivoja kielikeskuksiin soveltuvalle tutkimuspohjaiselle pedagogiselle kehittämiselle, jonka keskiössä on ymmärrys verkko-opetuksesta ja viestintä- ja kieliosaamisen kehittämisestä. Artikkelimme pohjaa vuonna 2021 Helsingin yliopistossa kerättyyn opiskelijakyselyn avovastauksiin (n=512). Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissä löytyi kolme keskeistä jäsennystä: 1) opettajan erilaiset läsnäolon muodot, 2) vertaisvuorovaikutuksen erityispiirteet sekä 3) vuorovaikutuksen kilpailevat funktiot viestintä- ja kieliopintojen verkkototeutuksella. Opiskelijoiden käsitykset ja kokemukset toivotusta ja itselle soveltuvasta vuorovaikutuksesta viestintä- ja kieliopintojen verkkototeutuksella vaihtelivat suuresti. Vaihtelu ilmeni sekä opiskelijoiden keskinäisessä että opettaja-opiskelijavuorovaikutuksessa. Ehdotamme artikkelissamme näiden variaatioiden systemaattista huomioimista opetustarjonnassa, opetussuunnitelmatyössä sekä erilaisten opetus- ja vuorovaikutusmuotojen kehittämisessä. Kielikeskuksen opetuksen kehittämisessä tulee hyödyntää niin viestintä- kuin kielitieteistäkin ammentavaa poikkitieteellistä ymmärrystä. Erityisen tärkeää on määritellä ja tunnistaa digitaalinen vuorovaikutusosaaminen ja kehittää sitä viestintä- ja kieliopinnoissa. Digitalisaatiota ja verkko-opetusta ei tulisi lähestyä vain opetusmenetelminä, vaan opetuksenkehittämisessä on johdonmukaisesti huomioitava työelämän teknologisoituneet ympäristöt myös vuorovaikutusosaamisen paikkoina ja tavoitteina.