Mikrokosmoksia eli lasten ja nuorten kanssa STEAM-laboratoriossa

Kun taiteellinen ajattelu haastaa kasvattajat

Authors

  • Helena Sederholm Aalto-yliopisto

Keywords:

Biofilia, STEAM, biotaide, affekti, ilmiöoppiminen, monilukutaito, taide&tiede-kasvatus

Abstract

Aalto-yliopistossa Biofilia-biotaidelaboratorio on historiansa alusta asti ollut yhteydessä lasten ja nuorten LUMA-kasvatusta antavan Aalto-yliopisto Juniorin laboratorioon. Nykyisin Aalto-yliopisto Junior pyrkii emoyliopistonsa tavoin yhdistämään toiminnassaan tieteen, taiteen, tekniikan ja talouden. Biotaide on yksi esimerkki tieteellisen ja taiteellisen toiminnan risteyttämisestä. Pohdiskelevassa esseessäni pyrin kuitenkin osoittamaan, etteivät kaikki STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) -kasvatuksen edustamat alat välttämättä ole käytännön toiminnassa tasa-arvoisia, mikä johtuu muun muassa taiteellisen ajattelun ja oppimisen epäjatkuvasta luonteesta sekä eri alojen erilaisista tiedonmuodostustavoista ja pedagogisista käytännöistä. Niin ikään kasvatuksen tulostavoitteet ja nyky-yhteiskunnassa vallitseva lyhytjännitteisyys kannustavat rajojen rikkomisen sijasta kilpailemaan vaikuttavuudesta.

How to Cite

Sederholm, H. (2025). Mikrokosmoksia eli lasten ja nuorten kanssa STEAM-laboratoriossa: Kun taiteellinen ajattelu haastaa kasvattajat. Research in Arts and Education, 2025(1), 37–54. https://doi.org/10.54916/rae.145631