”Kokea osallisuutta ja päästä itse toimimaan”
Museopedagogiikan ominaispiirteet ja mahdollisuudet kuvataidekasvatuksen näkökulmasta
Keywords:
museopedagogiikka, tilannesidonnainen oppiminen, oppimisympäristöt, kulttuurinen osallisuus, taiteen tarkasteluAbstract
Tässä artikkelissa tarkastelen taidenäyttely- ja museopedagogiikan tavoitteita ja ominaispiirteitä katsauksella niiden historiaan, ajankohtaisiin esimerkkeihin ja taidekasvatuksen opiskelijoiden näkemyksiin. Tutkimuksen aineistona toimivat kuvataidekasvatuksen maisterivaiheen opiskelijoiden kirjalliset pohdinnat taidemuseo- ja näyttelypedagogiikan kurssin päätteeksi, jolloin sekä teoreettista perustietoa että tuoreita käytännön kokemuksia on karttunut erilaisista museokonteksteista. Näyttelyt määrittyvät erityisinä oppimisympäristöinä, joissa on mahdollista toteuttaa moniaistista, leikillistä ja tilannesidonnaista oppimista. Kulttuurisen moninaisuuden, osallisuuden rakentamisen ja dekolonisaation huomioiminen ovat saavutettavuuden lisäämisen ja yhteiskunnan digitalisoitumisen lisäksi haasteita, joihin myös museoissa pyritään vastaamaan. Kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden näkemyksissä korostuvatkin vuorovaikutuksen ja osallistumisen merkitykset näyttelypedagogiikassa, jonka laajentamista lopuksi esitän käsittämään myös oppilaiden omien näyttelyiden tekemisen ja kuratoimisen museoiden kanssa yhteistyössä.

Published
How to Cite
Copyright (c) 2025 Annamari Manninen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.