Valmennuskurssit ja koulutuskuluttajuus : tutkimus kurssijärjestäjien puhetavoista

Authors

  • Sonja Kosunen
  • Nina Haltia

Keywords:

korkea-asteen koulutus, valmennuskurssit, yksityistyminen, koulutuskuluttajuus, piilokoulutus, diskurssi

Abstract

Kilpailu opiskelupaikoista yliopistoissa on kireää, ja suosituimpiin koulutuksiin valituksi tulee vain murto-osa pyrkijöistä. Koulutusvalintoja rajaaviin konkreettisiin reunaehtoihin kuuluvat korkeakoulujen ja erityisesti yliopistojen opiskelijavalintakäytänteet, joissa keskeisellä sijalla Suomessa ovat tähän asti olleet valinta- ja pääsykokeet. Niiden mahdollistamana on toisen asteen ja korkeakoulutuksen nivelvaiheeseen rakentunut yksityinen valmennuskurssijärjestelmä. Artikkelissa tarkastellaan kriittisen diskurssianalyysin keinoin, miten koulutuskuluttajuus, piilokoulutus ja koulutuksen yksityistyminen rakentuvat valmennuskurssijärjestäjien haastattelupuheessa. Aineiston analyysissa haastattelupuheesta tunnistettiin neljä diskurssia: tukidiskurssi, liiketoimintadiskurssi, sosiaalisen vastuun diskurssi sekä yksilöllisen vastuun diskurssi. Hakutilanteet rakentuivat yksilöllisiksi ratkaisuiksi, joissa rakenteelliset eriarvoisuudet palautettiin yksittäisen koulutuskuluttajan vastuun tasolle ja yksilöpsykologisiksi ominaisuuksiksi.

Downloads

Section
Artikkelit

Published

2018-06-01

How to Cite

Kosunen, S., & Haltia, N. (2018). Valmennuskurssit ja koulutuskuluttajuus : tutkimus kurssijärjestäjien puhetavoista. Sosiologia, 55(2), 167–183. Retrieved from https://journal.fi/sosiologia/article/view/124341