Kirjaamisen standardointi kotihoidossa
Keywords:
digitalisoituminen, esimiehet, kotihoito, medikaalis-managerismi, standardointi, vanhuspolitiikka, vanhusten asemaAbstract
Hoito- ja hoivatyön johtamisessa yleinen, uuden julkisjohtamisen opin mukainen medikaalis-manageristinen suuntaus painottaa standardoitua tietojärjestelmätietoa työn kustannustehokkaassa organisoinnissa (Henriksson & Wrede 2008; Wrede & Henriksson 2004). Artikkelissani tarkastelen, tukeeko kotihoidon työn kirjaamista standardoiva tietotekninen toiminnanohjaus samanaikaisesti kotihoidon lähijohdon työn medikaalis-manageristisia tavoitteita ja hoivan logiikan (Mol 2008) mukaisia asiakkaiden tarpeiden kokonaisuuden huomioivia kohtaamisia. Aineistoni koostuu kahden kunnallisen kotihoidon organisaation lähiesimiesten ja näiden työpareina toimivien palveluohjaajien haastatteluista, joita tarkastelen sisällönanalyysillä. Analyysissä käytän käsitteitä näkyvyys, kontrolli ja vertailtavuus (Bowker & Star 1999), jotka kuvaavat, miten työ muuttuu standardoinnin myötä organisaatiossa yhteisillä mittareilla tarkasteltavaksi ja johtajille paremmin hallittavaksi. Haastateltavat mielsivät asiakkaan luona tapahtuvan standardoidun tiedonkeruun tukevan työn kustannustehokasta organisointia ja palvelunsa tiedolliseen käsittelyyn kykenevän asiakkaan näkemysten välittymistä kotihoidolle. Standardointi ei kuitenkaan tukenut yhtä hyvin huonokuntoisen asiakkaan hoivan logiikan mukaista kohtaamista, ja osa haastateltavista oli huolissaan siitä, että tietoteknisen välineen ehdoilla tapahtuva vuorovaikutus ohittaa hoivan logiikan mukaisia työn piirteitä.