Symbolinen väkivalta virallisen ja epävirallisen koulun rakenteissa

Etnografinen analyysi sosiaalisesta kiusaamisesta ja tyttöjen kaverisuosiosta yläkoulussa

Kirjoittajat

  • Taru Kulmalainen

Avainsanat:

epävirallinen koulu, kaverisuosio, koulu, koulukiusaaminen, symbolinen väkivalta, tytöt, yläkoulu

Abstrakti

Tarkastelen artikkelissa tyttöjen kaverisuosiota ja koulukiusaamista yläkoulussa. Kysyn ensin, miten kaverisuosio asettuu osaksi koulun rakenteita tarkastelemalla sitä suhteessa koulun virallisiin järjestyksiin, esimerkiksi opetussuunnitelmaan. Tämän jälkeen analysoin koulukiusaamista osana kaverisuosiojärjestelmää. Artikkelin aineisto muodostuu etnografisesta havainnointiaineistosta, seitsemäsluokkalais- ten tyttöjen haastatteluista (n=32) ja kahdesta seitsemäsluokkalaisille tehdystä kyselystä (n=67 ja 61). Lähestyn tyttöjen kaverisuosiota ja kiusaamista Gordonin ym. (2000) virallisen ja epävirallisen koulun sekä Bourdieun (Bourdieu & Passeron [1977] 1997) symbolisen väkivallan näkökulmista. Kaverisuosioon kietoutuneena sosiaalinen koulukiusaaminen kiinnittyy epävirallisen koulun rakenteisiin ja erottelee oppilaita symbolisen väkivallan mekanismeilla suosittujen ja ei-suosittujen kategorioihin. Aineistossani ei-suosittuun ryhmään kuuluminen altisti kiusatuksi tulemiselle sekä epävirallisen että virallisen koulun tasolla, esimerkiksi kaverisuhteista ja ryhmätöistä ulossulkemisena. Koulukiusaamisen tarkastelu rakenteellisena ilmiönä auttaa ymmärtämään, miksi kiusaamista esiintyy lähes kaikissa kouluissa, vaikka siihen pyritään laajalti puuttumaan strategisissa linjauksissa sekä erilaisilla toimenpideohjelmilla.

Tiedostolataukset

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2014-09-01

Viittaaminen

Kulmalainen, T. (2014). Symbolinen väkivalta virallisen ja epävirallisen koulun rakenteissa: Etnografinen analyysi sosiaalisesta kiusaamisesta ja tyttöjen kaverisuosiosta yläkoulussa. Sosiologia, 51(3), 225–241. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sosiologia/article/view/124138