Tiede ja sen toiset
Avainsanat:
kokemustieto, mieli ja toinen, rajatyö, tieteellinen tieto, tieteen ja teknologian tutkimus, tieteen julkinen ymmärrysAbstrakti
Artikkelissa tarkastelen tieteellisten ja kokemuspohjaisten tietomuotojen jännitteisiä suhteita 2010-luvun suomalaisessa yhteiskunnassa ja sitä, miten tieteen kanssa ristiriitainen eletty kokemus muovaa ymmärrystä tieteestä. Aineistona ovat Mieli ja toinen -tutkimushankkeeseen spontaanisti lähetetyt kokemuskertomukset arkiymmärryksen ylittävistä aistikokemuksista, kuten äänistä, näyistä, telepatiasta ja vainajien kohtaamisesta. Arkiymmärryksen ylittävien kokemusten yhteydessä tieteellis-rationaalinen maailmankuva ja lääketieteellinen tietämys ihmismielestä tulevat haastetuksi, ja siksi ne tarjoavat kiinnostavan tarkasteluikkunan modernin tieteen rajantekoihin ja tieteen julkiseen ymmärrykseen (public understanding of science). Analysoin arkiymmärryksen ylittäviä kokemuksia epistemologis-ontologisena ongelmana William Jamesin ja Bruno Latourin toimijuutta koskevien näkemysten valossa. Rajatyön käsitteen kautta tarkastelen aineiston kirjoituksia toimintana, jossa kokemuksia pyritään oikeuttamaan tieteellisinä tosiasioina, neuvotellaan tieteen ja kokemustiedon rajoja sekä samalla tuotetaan käsityksiä tieteestä. Analyysi tekee näkyväksi, miten tiede saattaa muotoutua kansalaisten suoran kritiikin kohteeksi tai miten se toisaalta voi jäsentyä hybridisenä sosiaalisena systeeminä, jota kansalaiset voivat muokata oman tietonsa pohjalta. Kokijoiden kertomuksissa tiede määritellään yhtäältä rajalliseksi ja kykenemättömäksi tavoittamaan inhimillisen kokemusmaailman ja todellisuuden moninaisuutta. Toisaalta tieteen uskotaan tulevaisuudessa selittävän kokemuksia ja todellistavan niitä luonnollisena osana mielen toimintaa. Artikkeli myös osoittaa, kuinka tiedettä haastavien tietomuotojen juuret voivat paikantua ruumiillisiin kokemuksiin, jotka tulevat eletyiksi sosiaalisissa konteksteissaan, ja ehdottaa ruumiillisen kokemuksen ottamista vakavasti tieteen julkisen ymmärryksen tutkimuksessa.