Televisio ja kulttuuripääoma
Ohjelmatyyppien ja mieliohjelmien sosiaalinen eriytyminen nyky-Suomessa
Nyckelord:
kulttuurinen maku, kulttuuripääoma, sosiaalinen eriytyminen, Suomi, televisioAbstract
Kulttuurisen maun ja kulutuksen sosiaalista eriytymistä tarkastelevassa tutkimuksessa televisioon on kiinnitetty vähemmän systemaattista huomiota kuin klassisempiin kulttuurin kenttiin. On myös esitetty, etteivät yhteiskuntaluokka tai kulttuuripääoma olisi televisiota tutkittaessa relevantteja nyky-Suomessa. Tässä artikkelissa tutkitaan televisioon liittyvän kulttuurisen maun sosiaalista eriytymistä nyky-Suomessa kahden kysymyksen kannalta: ensinnäkin tarkastellaan, mistä tv-ohjelmatyypeistä eri väestöryhmät pitävät eniten ja vähiten, toiseksi analysoidaan eräistä yksittäisistä ohjelmista pitämisen sosiaalista profiilia. Tutkimusaineistona on tuore kansallisesti edustava kyselyaineisto. Tulosten mukaan tv-maku on tärkeällä tavalla sosiaalisesti strukturoitunutta. Tv-maku jäsentyy paitsi iän, sukupuolen ja asuinalueen, myös koulutusasteen, ammattiaseman ja tulotason mukaan. Lisäksi perinteinen korkeakulttuurinen orientaatio selittää voimakkaasti tv-makua. Se osoittaa, ettei televisiota koskeva maku ole irrallinen muista kulttuurin kentistä ja hierarkioista. Korkeakulttuurinen orientaatio on myös välittävä mekanismi, joka selittää osaltaan, miksi koulutusaste vaikuttaa tv-makuun. Tv-maussa negatiivinen erottautuminen on selvemmin eriytynyttä kuin positiivinen samastuminen. Erityisesti tosi-tv-sarjojen inhoamisesta on tullut kulttuurisesti legitiimiä. Artikkelin päätteeksi pohditaan tuloksien valossa Pierre Bourdieun käsitteiden soveltuvuutta televisionkatselun tutkimukseen.