Televisio ja kulttuuripääoma

Ohjelmatyyppien ja mieliohjelmien sosiaalinen eriytyminen nyky-Suomessa

Författare

  • Semi Purhonen

Nyckelord:

kulttuurinen maku, kulttuuripääoma, sosiaalinen eriytyminen, Suomi, televisio

Abstract

Kulttuurisen maun ja kulutuksen sosiaalista eriytymistä tarkastelevassa tutkimuksessa televisioon on kiinnitetty vähemmän systemaattista huomiota kuin klassisempiin kulttuurin kenttiin. On myös esitetty, etteivät yhteiskuntaluokka tai kulttuuripääoma olisi televisiota tutkittaessa relevantteja nyky-Suomessa. Tässä artikkelissa tutkitaan televisioon liittyvän kulttuurisen maun sosiaalista eriytymistä nyky-Suomessa kahden kysymyksen kannalta: ensinnäkin tarkastellaan, mistä tv-ohjelmatyypeistä eri väestöryhmät pitävät eniten ja vähiten, toiseksi analysoidaan eräistä yksittäisistä ohjelmista pitämisen sosiaalista profiilia. Tutkimusaineistona on tuore kansallisesti edustava kyselyaineisto. Tulosten mukaan tv-maku on tärkeällä tavalla sosiaalisesti strukturoitunutta. Tv-maku jäsentyy paitsi iän, sukupuolen ja asuinalueen, myös koulutusasteen, ammattiaseman ja tulotason mukaan. Lisäksi perinteinen korkeakulttuurinen orientaatio selittää voimakkaasti tv-makua. Se osoittaa, ettei televisiota koskeva maku ole irrallinen muista kulttuurin kentistä ja hierarkioista. Korkeakulttuurinen orientaatio on myös välittävä mekanismi, joka selittää osaltaan, miksi koulutusaste vaikuttaa tv-makuun. Tv-maussa negatiivinen erottautuminen on selvemmin eriytynyttä kuin positiivinen samastuminen. Erityisesti tosi-tv-sarjojen inhoamisesta on tullut kulttuurisesti legitiimiä. Artikkelin päätteeksi pohditaan tuloksien valossa Pierre Bourdieun käsitteiden soveltuvuutta televisionkatselun tutkimukseen.

##submission.downloads##

Sektion
Artikkelit

Publicerad

2011-06-01

Referera så här

Purhonen, S. (2011). Televisio ja kulttuuripääoma: Ohjelmatyyppien ja mieliohjelmien sosiaalinen eriytyminen nyky-Suomessa. Sosiologia, 48(2). Hämtad från https://journal.fi/sosiologia/article/view/123967