Mitä Suomen oppineilta puuttuu?

Kirjoittajat

  • Risto Heiskala

Avainsanat:

Suomen Akatemia, kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimus, tiedepolitiikka, korkeakoulujärjestelmä, yliopistot, opiskelijamäärä, tohtoritutkinnot, opetusministeriö, uusi julkishallinto, byrokratia, organisaatiouudistus, työrauha

Abstrakti

Suomen tieteen tila ja taso 2009 -raporttia (STTT 2009) voidaan monessa suhteessa pitää erinomaisena. Tekijöitä voi onnitella sitä, että raportti antaa hyvän ja jäsentyneen kuvan suomalaisen tieteen tilasta. Tilaajaa taas voi onnitella siitä, että Suomi pärjää monessa suhteessa kansainvälisessä vertailussa erinomaisesti ja ainakin osa tästä menestyksestä voidaan lukea suomalaisen tiedepolitiikan ansioksi. Asialla on kuitenkin myös nurja puoli. Tässä puheenvuorossa keskityn nimenomaan ongelmiin. Teen niin sosiologina, joka ymmärtää tieteellä ennen muuta Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnan toimialaan kuuluvia pyrintöjä, mutta uskon, että monet esiin nostamani seikat ovat tärkeitä myös luonnontieteilijöille.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2010-02-25

Viittaaminen

Heiskala, R. (2010). Mitä Suomen oppineilta puuttuu?. Tieteessä tapahtuu, 28(1). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/2646