Liikenneturvallisuustavoite ja kohtaamisonnettomuudet
Avainsanat:
Heikki Summala, liikenneturvallisuusAbstrakti
Liikennekuolemilla mitattu myönteinen turvallisuuskehitys yleisillä teillä johtuu valtaosaltaan ns. suojattoman liikenteen, jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja mopoilijoiden vähenevistä kuolonuhreista. Autossa kuolleiden määrä on sen sijaan pysynyt samana tai jopa lisääntynyt 1980-luvun alkupuolelta. Tämä kehitys ei vastaa sitä optimistista käsitystä, mikä liikennekuolemien puolittamistavoitteissa yleensä esitetään. Ajoneuvojen välinen kohtaamisaltistus selittää varsin hyvin pääteiden kohtaamisonnettomuuksien muutoksia 1980-luvulta lähtien. Näiden onnettomuuksien estäminen on olennaista liikennekuolemien vähentämiseksi.Viittaaminen
Summala, H. (2002). Liikenneturvallisuustavoite ja kohtaamisonnettomuudet. Tieteessä tapahtuu, 20(5). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/57899