Gallupin kutsu houkuttaa äänestämään

Authors

  • Juho Rahkonen

Keywords:

mielipidetutkimukset, gallupit, bandwagon-efekti, huomioefekti, äänestäminen, Taloustutkimus Oy

Abstract

Mielipidetutkimusten vaikutus äänestäjiin on kiinnostava mutta pulmallinen tutkimuskohde. Kyseessä on klassinen muna vai kana -ongelma: aiheuttavatko mielipidetutkimukset jonkun kandidaatin tai jonkin puolueen suosion muuttumisen vai kertovatko ne muutoksesta, joka on tapahtunut jo ennen kyselyn tekoa? Sekä kokeelliset että haastatteluina tehdyt tutkimukset viittaavat siihen, että niin sanottu bandwagon-efekti on olemassa, eli mielipidetutkimukset vaikuttavat osaan äänestäjistä. Vaikutukseltaan merkittävämpi on kuitenkin huomioefekti: mielipidetutkimukset nostavat esiin poliittisia kysymyksiä, tuovat niihin yleisen näkökulman ja sitä kautta lisäävät ihmisten kiinnostusta politiikkaan. Gallupit eivät niinkään käännytä äänestäjiä kuin kääntävät äänestäjien päät.
Section
Artikkelit

Published

2008-10-07

How to Cite

Rahkonen, J. (2008). Gallupin kutsu houkuttaa äänestämään. Tieteessä tapahtuu, 26(6). Retrieved from https://journal.fi/tt/article/view/617