Mikä nuoria liikuttaa? Uupumuksesta intoon
Nyckelord:
Salmela-Aro, Katariina, psykologia, motivaatio, FinEdu-tutkimusryhmä, nuoret, koulu, opiskelu, koulu-uupumus, masentuneisuus, koulutukselliset siirtymät, kouluterveydenhuolto, kaveripiiri, perhe, kouluinto, sosiaaliset taidot, elämänmuutoksetAbstract
Opiskelijoiden univaikeudet ja stressi ovat lisääntyneet 2000-luvulla. Opiskelevan nuorison pahoinvointi heijastelee yhteiskunnan koventuneita arvoja. Yksilöityminen, kilpailu, huippusuoritusten tavoittelu ja epävarma tulevaisuus ahdistavat. Kysyimme tutkimuksessamme nuorilta, mikä heistä tuntuu haastavalta elämässä, ja monet vastasivat, että valinnaisuuden tunne sekä ristiriita tarvitsevuuden ja itsenäistyminen välillä aiheuttavat ahdistusta. Nuoret kokivat, että samalla odotetaan loppuelämää koskevia ratkaisuja, kuten ammatinvalintaan ja yo-kirjoituksiin liittyviä, ja se aiheuttaa stressiä. Nuoret toivoivat, että koulun tulisi tässä vaiheessa tukea ja auttaa nuorta päätöksissään sekä kannustaa opinnoissa, ettei jää yksin. Opiskelijat tarvitsevat oikeudenmukaisen, luottamuksellisen, arvostavan yhteisön, josta on hyvä ponnistaa työelämään.Referera så här
Salmela-Aro, K. (2011). Mikä nuoria liikuttaa? Uupumuksesta intoon. Tieteessä tapahtuu, 29(4-5). Hämtad från https://journal.fi/tt/article/view/4246